Statenvragen vrachtverkeer grensdorpen

De Brabantse PVV-fractie heeft al meerdere malen aandacht gevraagd voor de problemen rondom tolontwijkend vrachtverkeer door de dorpen Baarle-Nassau en Chaam. Keer op keer is gevraagd om direct verbodsborden voor doorgaand vrachtverkeer te plaatsen, hetgeen telkens om bureaucratische redenen door de VVD-gedeputeerde Van der Maat werd geweigerd.

De PVV is het getreuzel meer dan zat en vraagt het provinciebestuur in een tweetal vragen wat er zo moeilijk is aan het plaatsen van een paar verkeersborden en of de regeltjes, die het plaatsen kennelijk verhinderen, belangrijker zijn dan de leefbaarheid en veiligheid van de inwoners.

 Geacht college,

Al meerdere malen heeft de PVV-fractie gevraagd om een directe aanpak van de overlast van vrachtwagens in met name de dorpen Chaam en Baarle-Nassau en voorgesteld daar per direct een verbod in te stellen voor doorgaand vrachtverkeer. Dit werd op louter bureaucratische gronden steeds geweigerd. Opnieuw is er ophef over de overlast (1).

De PVV-fractie heeft hierover de volgende vragen:

1. Hoe moeilijk is het, om in afwachting van definitieve maatregelen en / of verkeersbesluiten, om de N639 Chaam en Baarle-Nassau per direct af te sluiten voor doorgaand vrachtverkeer met het plaatsen van het onderstaande bord, waarbij alleen de plaatsnaam gewijzigd hoeft te worden in “Baarle Nassau en Chaam”?

vrachtwagenverbod
2. Indien regelgeving het direct plaatsen van dergelijke borden in de weg staat, is het college dan bereid om in verband met de acute veiligheids- en leefbaarheidssituatie de belangen van de bewoners te kiezen boven die van ‘regeltjes’ en de borden toch gewoon neer te zetten? Zo nee, waarom niet?

Namens de fractie van de PVV Noord-Brabant
vriendelijke groet,

Harry van den Berg
(1) http://www.bndestem.nl/regio/breda/grensdorpen-worden-gek-van-tol-mijdende-vrachtwagens-1.6436535

 

Beantwoording: pdfOverlast_sluipverkeer_vrachtwagens_beantwoording_dd_18-10-2016.pdf