PVV Noord-Brabant: Snel spitsstroken op A58!
De Provincie en enkele partners zijn op zoek naar een oplossing voor spookfiles op de A58. Volgens de PVV gaat die oplossing niet gevonden worden zonder extra rijstroken. “90.000 Voertuigen per dag laten zich niet zonder vertragingen over 2x2 rijstroken persen, het zogenaamde harmonica-effect is onvermijdelijk, met of zonder innovatieve toeters en bellen”, aldus woordvoerder Harry van den Berg.
“Om te beginnen moet de brug over het Wilhelminakanaal bij Oirschot verbreed worden. Voor de rest kan over de gehele lengte tussen Bergen op Zoom en Eindhoven op korte termijn een spitsstrook ingepast worden tegen relatief geringe kosten, vooruitlopend op een definitieve verbreding. Dit laatste idee werd eerder op de A2 toegepast vooruitlopend op de ombouw van de Randweg bij Eindhoven”.
“Daarnaast kan toeritdosering soelaas bieden om de doorstroming te bevorderen. Een verbod voor doorgaand vrachtverkeer op sluiproutes langs de A58 kan in aanpalende dorpen op zeer korte termijn de overlast beperken en te traag invoegen op de snelweg wordt daarbij ook voorkomen” aldus de Brabantse PVV-fractie.
Harry van den Berg
Geacht college,
Met tot 90.000 auto’s per dag is de A58 volstrekt overbelast. Met enige verbazing nemen we dan ook kennis van het voorstel om het fileleed vooralsnog alleen met innovatieve snufjes te gaan bestrijden (1). De PVV heeft de volgende vragen hierover:
- Kan het college aangeven wanneer oplevering van de voorgenomen verbreding van de A58 De Baars – Batadorp voorzien wordt? Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom niet?
- Is het college genegen onderzoek te doen naar de mogelijkheden van spoedige aanleg van spitsstroken en/of toeritdoseringsystemen op de gehele lengte van het Brabantse deel van de A58, vooruitlopend op definitieve verbreding? Zo nee, waarom niet?
- Is het college bereid om ongewenst sluipverkeer van doorgaand vrachtverkeer bij de A58, via ondermeer de N395 en lokaal via Riel, tegen te gaan? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet?
- Is het college met ons van mening dat het steeds op de smartphone of het navigatiescherm kijken voor de adviessnelheid niet in het belang van de verkeersveiligheid is? Zo nee, waarom niet?
Hoogachtend,
Namens de PVV Statenfractie Noord-Brabant,
Harry van den Berg
(1) http://www.brabant.nl/actueel/nieuws/2013/november/spookfiles-op-a58.aspx