Voorzitter, een aantal kanttekeningen bij de voorliggende 3 voorstellen.
Als eerste het controleprotocol.
Met de verschuiving van de rechtmatigheidsverantwoording naar GS zijn de checks and balances veranderd. Tegelijkertijd heeft GS sinds 2020 het mandaat om binnen programma's zelf met budget te schuiven. Omdat de verplichte uitvoeringsinformatie in begroting en jaarrekening niet aansluit bij de programma-indeling die GS hanteert, is dat ook nog eens nagenoeg onzichtbaar voor PS.
Voorzitter, als het klinkt als staatssteun, uitziet als staatssteun en riekt naar staatssteun, dan is het dat dus ook gewoon. Ook als de lakeien van de Europese Commissie net doen alsof het dat niet is. Ik heb het hier over leningen aan Libema via de constructie LOF. Net doen alsof er veel rente moet worden betaald met een barmhartige toeslag terwijl dat geld gewoon terugvloeit naar Libema.
Goedbedoelde ambtelijke inzet ten spijt was en is het LOF een constructie voor gratis leningen aan Libema, het bedrijf van bestuurdersvriend Dirk Lips die de weg naar gratis belastinggeld feilloos weet te vinden. We hebben dat de afgelopen jaren diverse malen aangekaart, maar men kijkt liever weg.
Voorzitter, in de themavergadering bleek de PVV de enige partij die vanuit de ervaringen met andere fondsen een duidelijk kritisch geluid liet horen.
Bescherming van ons Brabantse Erfgoed is voor de PVV een prioriteit, juist dáárom moeten we geen fonds instellen.
Voorzitter, ik breng de lessen van de Zuidelijke Rekenkamer over fondsen, deelnemingen en informatievoorziening in herinnering. Die weerklinken in onze volgende argumenten. Want: