Motie Natuurbrug en permanente afrit A67 Reusel-Postel

De Provinciale Staten van Noord-Brabant, in vergadering bijeen op 11 november 2011,

 

Constaterende

-         dat de Provincie samenwerkt met Vlaanderen aan een natuurbrug over de A67 op Belgisch grondgebied;[1]

-         dat ondanks de nieuwe N284 de ‘illegale’ doch gedoogde afrit van de A67 bij de nabijgelegen Parking Postel (voormalig douanekantoor) nog altijd de snelste route is om Reusel te bereiken via de snelweg;

-         dat de Vlaamse overheid vooralsnog slechts de parking aan de Zuidzijde van de snelweg ombouwt tot beveiligde truckparking, zoals blijkt uit de uitstaande aanbesteding;[2]

 

Overwegende

-         dat nabij de door onze Provincie medegefinancierde natuurbrug een verrommelde parking ligt met asbestvervuiling en veel overlast en criminaliteit;

-         dat dit de ecologische en ruimtelijke kwaliteit van de natuurbrug niet ten goede komt;

-         dat de huidige gedoogde afrit van groot belang is voor de bereikbaarheid van Reusel;

-         dat het onduidelijk is of de aanpak van de verrommelde parking aan de Noordzijde (richting Antwerpen) ook op korte termijn aangepakt gaat worden;

-         dat vanuit de lokale politiek in Reusel-de Mierden veel steun is voor het legaliseren van de afrit Postel, zeer nadrukkelijk uitgesproken door met name de VVD[3] en het CDA;

-         dat de Reuselse wethouder V.d. Ven (CDA) eerder dit jaar stelde dat de afrit aan de Noordzijde voorlopig open zal blijven;[4]

-         dat het huidige overleg tussen de Brabantse en de Vlaamse overheid omtrent de hierbij gelegen natuurbrug een goede kans is om de problematiek van de afrit Postel op de agenda te zetten, voordat deze mogelijk definitief wordt afgesloten voor de Reuselse automobilisten;

 

Spreekt uit

-         dat de Provincie in het kader van de ontwikkelingen rond de natuurbrug tevens met de Vlaamse autoriteiten in overleg treedt over het openhouden van de afrit Postel voor Reuselse automobilisten.

 

En gaat over tot de orde van de dag.