Spreektekst Bereikbaarheidsakkoord Zuid Nederland
Pracht en praal van Rotterdam tot Wenen helemaal! De PVV wil eerst eens fatsoenlijk van Tilburg naar Moergestel kunnen rijden en het zal ons boeien wat er op het baanvak Frankfurt – Würzburg gebeurt!
Een stukje geschiedenis:
In 2011: Aanleg van de Ruit Eindhoven: volledig 4-baans en 100 kilometer per uur, evenals de N279 en de N69, waar de toenmalig gedeputeerde hoopte dat aan het eind van de termijn, dus maart 2015, de eerste auto’s zouden rijden. InnovA58 stond in de startblokken en hoopte in 2016 of 2017 met de uitbouw van deze weg te kunnen beginnen.
In 2011: Aanleg van de Ruit Eindhoven: volledig 4-baans en 100 kilometer per uur, evenals de N279 en de N69, waar de toenmalig gedeputeerde hoopte dat aan het eind van de termijn, dus maart 2015, de eerste auto’s zouden rijden. InnovA58 stond in de startblokken en hoopte in 2016 of 2017 met de uitbouw van deze weg te kunnen beginnen.
In 2016 met een VVD minister en een VVD gedeputeerde en een VVD als grootste partij in Nederland en een VVD als grootste partij in onze staten: Wat kan er in hemelsnaam mis gaan, behalve dan dat het verkiezingsprogramma van de VVD spoorloos is verdwenen, wellicht uit schaamte? Nou…
- de Ruit aan diggelen bij Eindhoven, keihard ingegooid met een bijzondere VVD-draai - 80 kmh op de N279 Noord
- 80 kmh op de N69, waar de eerste schop nog steeds niet in de grond zit - slechts 2 rijstroken op de N279 Zuid
- uitstel van InnovA58, dat binnenkort al van start had kunnen gaan als Rutte-2 het niet naar achteren bezuinigd had - uitstel van aanpak A67, dat binnenkort al van start had kunnen gaan als Rutte-2 het niet wegbezuinigd had
- 80 kmh op de N69, waar de eerste schop nog steeds niet in de grond zit - slechts 2 rijstroken op de N279 Zuid
- uitstel van InnovA58, dat binnenkort al van start had kunnen gaan als Rutte-2 het niet naar achteren bezuinigd had - uitstel van aanpak A67, dat binnenkort al van start had kunnen gaan als Rutte-2 het niet wegbezuinigd had
En dan pas geleden met veel tamtam de gróóóóte successen aankondigen dat:
- er een uniek bereikbaarheidsplan voor Zuid Nederland ligt! - dat de aanpak van de A58 versneld wordt, van 2017 naar 2020! Inderdaad! - dat je een slimme driehoek Eindhoven – Veghel – Helmond hebt! - en dat er feitelijk niks nieuws in het programma staat, want alle projecten zijn al lang de revue gepasseerd, mogelijk op een enkel “innovatief dingetje” na.
- er een uniek bereikbaarheidsplan voor Zuid Nederland ligt! - dat de aanpak van de A58 versneld wordt, van 2017 naar 2020! Inderdaad! - dat je een slimme driehoek Eindhoven – Veghel – Helmond hebt! - en dat er feitelijk niks nieuws in het programma staat, want alle projecten zijn al lang de revue gepasseerd, mogelijk op een enkel “innovatief dingetje” na.
Maar het mooiste komt nog!
Na de dorpswindmolen die van de Brabantse VVD sinds 13 mei kennelijk bij elk dorp neergezet mag worden bij voldoende draagvlak onder de lokale GroenLinksers komt nu ook de minister van VVD-huize met haar duurzame snelwegen: eindeloze rijen windturbines. Je wordt er dronken van als je er langs moet rijden. En niet goedkoop dronken: indirect en direct betaalt de Nederlander 104 miljard euro voor 15 jaar duurzaam geldverbranden. Een ritje naar Antwerpen geeft een aardig beeld van wat de VVD hier in de provincie van plan is. En niet alleen de VVD.
Na de dorpswindmolen die van de Brabantse VVD sinds 13 mei kennelijk bij elk dorp neergezet mag worden bij voldoende draagvlak onder de lokale GroenLinksers komt nu ook de minister van VVD-huize met haar duurzame snelwegen: eindeloze rijen windturbines. Je wordt er dronken van als je er langs moet rijden. En niet goedkoop dronken: indirect en direct betaalt de Nederlander 104 miljard euro voor 15 jaar duurzaam geldverbranden. Een ritje naar Antwerpen geeft een aardig beeld van wat de VVD hier in de provincie van plan is. En niet alleen de VVD.
Slechts de PVV keert zich net als meer dan de helft van de bevolking tegen windturbines. NUON zelf komt met het bericht dat de overgrote meerderheid niet zo’n even wanstaltige als nutteloze klimaatminaret in de achtertuin wil hebben! Vraag in Klundert maar eens naar NUON, dat daar 151 zienswijzen en 1290 protesthandtekeningen uit dat ene kleine dorpje krijgt omdat ze die verschrikkelijke krengen niet willen! Die krengen die overigens ook nog geen gram CO2 besparen door het ETS: dat geven zelfs de grootste voorstanders van die windwaanzin toe!
En de PVV wil die levensgevaarlijke krengen niet bij de dorpen, niet bij de industrieterreinen en dus ook niet langs de snelwegen: nergens in Brabant, nergens in Nederland!
En zonnepanelen: eindeloze hinderlijk schitterende rijen panelen, om, zoals de VVD-minister het zegt: “’s avonds de wegen te verlichten”. Dat duurt dan in de winter van 5 uur tot 6 uur en in juni van 11 uur ’s avonds tot 9 uur ’s ochtends, tenminste, als je de gewonnen elektriciteit voor gebruik op dezelfde dag in batterijen opslaat, anders branden de lampen alleen bij mooi weer overdag. Geldt ook voor de sportdakplannen van het CDA! Dus ook die flauwekul: NEE!
Voorzitter, terug naar de wegen: we rijden al hortend en stotend decennia hopeloos achter de feiten aan. Waar hier nog MIRT-verkenningen moeten starten, had het asfalt al gelegd moeten zijn. Maar wees gerust: wij gaan voor dit plan stemmen, omdat het onze ambities an sich niet blokkeert. Vanaf 2019 kunnen wij provinciaal de huidige schade weer inlopen en landelijk kunnen we vanaf volgend jaar al aan de slag om de automobilist meer terug te geven van zijn schandalig hoge inleg door het Rijkswegennet aan te pakken en natuurlijk De Ruit te voltooien!
Een aantal zaken die nu al spelen, maar nog niet in het akkoord opgenomen zijn staan er namelijk nog niet in:
- de A59 Hooipolder, die volgens ons gewoon volledig ongelijkvloers moet worden
- de N65, waar alle verkeerslichten weg moeten
- de A58 tot aan Zeeland, die verbreed moet worden
- de A50 van Oss naar Nijmegen waar een strookje bij mag, al is het maar een spitsstrook, want de automobilist ondervindt daar onnodig hinder van een eenvoudig op te lossen bottleneck.
- de A2 van Den Bosch naar Deil is net in het MIRT-programma opgenomen, wat ons betreft wordt daar ook op kortst mogelijke termijn ingegrepen.
En wat ons ook niet bevalt: de innovatieve spitsstrook op de A58 tussen Tilburg en Breda. Er komt deze zomer een voorstel “uit de markt”.
Volgens de PVV kan hier heel simpel en heel snel, maar vooral heel goedkoop een extra rijstrook aan de binnenkant gerealiseerd kan worden. Wij komen met een motie hier over, waarin het verzoek uw innovatieve spitsstrook te verplaatsen naar de A67, tussen de aansluiting Veldhoven-West / N69 en knooppunt de Hogt.
Ook actueel en niet in het programma: de toenemende verkeersdruk als gevolg van het Belgisch Tolsysteem, dat nog veel erger kan worden als ook de automobilisten er aan moeten geloven. Een motie om doorgaand vrachtverkeer uit de dorpen te weren dienen wij opnieuw in.
Niet alleen in Chaam en Baarle Nassau of Heeze, maar overal in Noord-Brabant heeft doorgaand vrachtverkeer niets te zoeken in de dorpen!
Meer meer meer asfalt! Zeker: veel meer meer meer asfalt: de PVV wil dit waar dit nodig is. Maar her en der kan het ook minder minder minder!
Minder asfalt bij Helmond: De PVV wil wel een 2x2 baans N279 tussen Asten en Beek en Donk, maar geen omleiding bij Dierdonk. Volgens de PVV kunnen 2x 2 rijstroken prima gerealiseerd worden op het huidige tracé, daarom een motie hierover
Nog minder asfalt: Bij Veghel en Zijtaart: de PVV heeft u een alternatief, verkeerslichtvrij plan gestuurd, maar kan zich voorstellen dat de bedrijven die bieden op de klus bij Veghel nog wel wat meer interessante ideeën hebben. Wij willen het liefst dat de rondweg bij Zijtaart geschrapt wordt. Hiertoe dienen wij een motie in, waarin de biedende bedrijven uitgedaagd worden om binnen gesteld budget even goede doorstromingsoplossingen voor Veghel te vinden met dus voorkeur voor géén nieuw asfalt bij Zijtaart. Indien dat écht niet lukt, dan zij dat zo en gaan wij niet dwarsliggen voor die weg.
Zo ziet u maar, de BMF (Brabantse Milieu Federatie) is niet altijd nodig om extra asfalt aan de kaak te stellen. De PVV zag dan ook met genoegen dat die bizar zwaar gesubsideerde draagvlakloze PvdA-/Groenlinks verlengstuk zijnde milieuclub slechts in een bijzinnetje genoemd wordt.
De bijrol kan niet klein genoeg zijn, zeg maar het aandeel van donaties in de begroting van die club… dan praten we over promillen in plaats van procenten!
Innovatieve oplossingen: de PVV is dol op oplossingen die comfort, gemak, veiligheid en snelheid kunnen verbeteren.
Maar soms kan ook een good-old-toeritdosering bijvoorbeeld spookfiles voorkomen. Wat ons betreft mogen die systeempjes snel neergezet worden bij opritten naar bijvoorbeeld de A2, A58 en A67. Ook hierover een motie.
Harry van den Berg