Spreektekst Inititatiefvoorstel CDA en PvdA Natuurroutes in Brabant

Vz.

Een initiatiefvoorstel is altijd te prijzen. Echter, zoals de gedeputeerde al aangaf in de themavergadering, is dit voorstel eigenlijk overbodig, omdat er al een en ander gebeurt op dit gebied.

Wandel- en fietsroutes, natuurroutes zo u wilt, zijn nu al prima te vinden via VisitBrabant.nl en uiteraard is het een uitstekend idee om van daaruit, maar ook vanuit dat budget, het toeristische platform uit te bouwen met andere routes, zoals die van Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer. Een toevoeging aan dat budget lijkt ons dan ook niet nodig en bovendien schatten wij in dat het toevoegen van de diverse routes op de VisitBrabant-website toch echt binnen een paar dagen geregeld moet kunnen zijn.

Om de vindbaarheid van één en ander via bijvoorbeeld Google sterk te verbeteren, roept de PVV de staten en GS opnieuw op om de website Brabant.nl tot toeristisch portal te maken.

Een prominent deel van de openingspagina zou moeten doorverwijzen naar VisitBrabant.nl, waar vervolgens de rest weer aangehangen kan worden. Als je wat in Brabant zoekt, dan is het logisch om op Brabant.nl te zoeken, of op google natuurlijk, maar daar sta je met brabant.nl dan ook meteen bovenaan de zoeklijst.

Wat de PVV betreft zou er veel meer budget voor het stimuleren van het toerisme moeten komen. En dat kan. Eenvoudig. Dat kan door een doelbelasting weer een doelbelasting te laten zijn. Net zoals de PVV vindt dat wegenbelasting aan wegen besteed moet worden, moet toeristenbelasting aan toerisme besteed worden. Klinkt logisch, zou je zeggen... maar ja....

In de laatste uitgave van het vakblad De Recreant wordt door ondernemers steen en been geklaagd over de soms schandalige verhogingen van toeristenbelasting, terwijl daar vaak niets tegenover staat.

Toeristenbelasting moet een doelbelasting zijn: alles wat binnenkomt weer uitgeven aan toeristische zaken. Als dat gebeurt, dan kan er een stevige impuls plaatsvinden om meer toeristen langer naar Brabant te lokken.

De PVV heeft de afgelopen 5 jaar gestrooid met ideeën om het toerisme te bevorderen. Keer op keer hebben wij gewezen op de enorme markt van gepensioneerden die het laagseizoen tot topseizoen kunnen maken.

Laten we nog een suggestie geven:

In plaats van al die even lelijke als illegale reclamekarretjes en spandoeken langs de snelwegen, kunnen daar ook grote full-color billboards staan die onze attracties, musea en steden aanprijzen.

Brabants Museum, Vestingstad Heusden, de Efteling, Beekse Bergen, BillyBird Hemelrijk, Duinoord, Splesj, Skidome, E3 strand: mogelijkheden te over.

Dat hoeft de belastingbetaler niets te kosten en levert een miljoenenpubliek op, waaronder honderdduizenden Duitsers die wat de PVV betreft best vóór de Zeeuwse grens zover verleid kunnen worden, dat ze voortaan hier de vakantie vieren.