Spreektekst Vierde wijziging Algemene subsidieverordening Noord-Brabant en Eerste wijziging Algemene bijdrageverordening Noord-Brabant

Voorzitter,

De algemene subsidieverordening is een belangrijk instrument van onze provincie. Hoewel wat de PVV betreft het merendeel van de subsidies afgeschaft kan worden, moet je daar waar nuttige subsidie wordt ingezet, wel een deugdelijk kader hebben. Van de meerwaarde van de bijdrageverordening zijn wij nog niet overtuigd. En al helemaal niet nadat GS stelde dat de documenten van de Bijdragen niet openbaar zouden zijn vanwege privacybepalingen. Voorzitter, kunt u mij uitleggen wat er privacygevoelig is aan documenten over bijdragen aan uitsluitend publiekrechtelijke rechtspersonen?

Voorzitter, handhaving van de subsidievoorwaarden. Op basis van vragen en n.a.v. de oordeelsvormende vergadering werd duidelijk dat er op onderdelen helemaal geen sprake is van handhaving op subsidievoorwaarden. Ik heb het voorbeeld geschetst van organisaties zoals bijvoorbeeld Libema die het willens en wetens vertikken op hun website te vermelden dat hun projecten zoals een Safari Resort mede gerealiseerd wordt met steun van de Brabantse belastingbetaler.

Niet handhaven is niet uit te leggen aan de belastingbetaler, noch aan subsidie-ontvangers die wél netjes de regels naleven. De PVV labelt dit dan ook als bestuurlijke onverschilligheid. We dienen een motie in om de handhaving krachtiger in te zetten.

Voorzitter, het belangrijkste punt bij de bespreking van de ASV is de Brabantnorm. GS wil deze weigeringsgrond schrappen uit de ASV. En dat terwijl een meerderheid van de partijen die Brabantnorm eigenlijk wil behouden, zo bleek ook uit de themabijeenkomst. Het college probeerde de staten te overtuigen met nog eens een notitie waarin wederom krampachtig naar het advies van prof den Ouden wordt verwezen. En dat memo overtuigt nog steeds niet.

GS haalt passages van prof den Ouden aan, die adviseert verbeteringen in de toelichting aan te brengen. GS is van mening dat prof den Ouden adviseert de Brabantnorm te schrappen.

Ook de aangehaalde jurisprudentie is zwak, omdat die zien op een drempelcriterium en op een subsidieverplichting.

Voorzitter, ik bepleitte het al eerder: Wat een bestuurder of medewerker betaald krijgt is aan de betreffende instelling, en niet aan PS. Wat wél aan PS is, is het bepalen hoe het Brabantse belastinggeld wordt ingezet. De keuze maken om geen belastinggeld in te willen zetten bij organisaties die ervoor kiezen hun bestuurders of medewerkers exorbitant te belonen is wat de PVV betreft volkomen logisch.

Onze weigeringsgrond is houdbaar voorzitter. Daarom dienen wij samen met diverse partijen een amendement in om die te behouden.