Spreektekst Slotwijziging 2024

Voorzitter,

deze slotnota voorziet in meer dan een kwart miljard aan mutaties in de provinciale begroting.

Bijna 100 miljoen voor 2024, de rest meerjarig. En in de bijlage die het college heeft aangeleverd zijn alle mutaties van zowel de slotwijziging 2024 als de 1e begrotingswijziging 2025 op één hoop geveegd. Daar is dan ook geen touw aan vast te knopen.

Voorzitter, we hebben het al eerder benoemd. Dit college lijkt op geen enkele manier te motiveren om de systematiek Sturen met Kaders te respecteren.

Daarmee wordt de sturingskracht van PS ernstig belemmerd. Bovendien heeft GS veel macht naar zich toegetrokken. Bijvoorbeeld dit jaar met de aanpassing van de financiële verordening, waarin GS veel bevoegdheden naar zichzelf heeft toegetrokken. Ik spreek hier overigens niet alleen het college op aan, die in de statenvoorstellen en statenmededelingen onvoldoende transparant uitlegt over waar de voorstellen écht over gaan en de impact ervan op de zeggenschap van PS. Is het college bereid om in statenvoorstellen en stukken transparant en compleet duidelijk te maken waar het stuk precies op ziet en of en zo ja welke bevoegdheden wijzigen? Zo nee, waarom niet? Ik spreek hier echter ook veel van de collega statenleden op aan, waarbij ik alvast de hoop uitspreek dat 2025 meer kritisch gehalte en meer dualistische houding in deze Staten zal brengen. 

Sturen met Kaders voorzitters, omvat vierjarige beleidskaders inclusief bijbehorende budgettaire kaders, tot stand gekomen via open dialoog en uitwisseling met staten, GS en organisatie. Het bevat afrekenbare en heldere doelstellingen. Daarna volgt een vierjarige uitvoeringsagenda van GS, waarmee handen en voeten wordt gegeven aan de concrete planning en uitvoering van een beleidskader. Tot zover de systematiek Sturen met Kaders.

In plaats daarvan krijgen PS voorgekauwde beleidskaders voor 10 jaar of nog langer. GS regeert kennelijk graag over het graf heen, met goedvinden van de ja-knikkende bestuurspartijen. De uitvoeringsagenda's die als statenmededeling aan ons worden toegezonden hebben vervolgens het karakter van een beleidskader gekregen, omdat er bijvoorbeeld budgettaire kaders in zijn opgenomen. Dat is volstrekt niet de bedoeling, maar daarmee tast GS wél het budgetrecht van de staten aan. Met belachelijke verzinsels als statenmededeling+ worden de budgetten dan achteraf de begroting in gefietst. Van integrale afwegingen is geen enkele sprake meer in deze Sturen met Kadavers systematiek van GS.

Is het college bereid om de systematiek Sturen met Kaders na te leven en enkel nog beleidskaders voor 4 jaar, en budgetarme uitvoeringsagenda's aan PS aan te bieden? Zo nee, waarom niet?

Ook deze slotnota bevat een waslijst aan budgetten voor uitvoeringsagenda's, en het budgetrecht van de staten een zuivere systematiek van sturen wordt ernstig geweld aan gedaan.

Voorzitter, 96 miljoen aan budget voor 2024 wordt via deze slotnota nog gealloceerd.

En een hoop van die poen gaat naar overbodig beleid of zelfs bedenkelijke zaken.

Zo krijgt de Stichting Urgenda  bijvoorbeeld ruim 226 duizend euro van de provincie dit jaar. Waar heeft deze postcodeloterijgefinancierde actiegroep in hemelsnaam belastinggeld voor nodig? En waarom wordt op de website van de Stichting Urgenda geen vermelding gemaakt van deze gulle gift? Dat is immers een subsidieverplichting. Waarom handhaaft het college niet als het gaat om de subsidieverplichtingen?

Voorzitter, volgens het subsidieoverzicht dat Provinciale Staten worden geacht vast te stellen, zit er nog 63 miljoen euro 'in de pijplijn' als het gaat om subsidies. Ook vorig jaar heb ik al een opmerking gemaakt over het veel te grote volume aan nog onzekere posten zo laat in het jaar.

Voorzitter, ik heb het onderwerp al eens eerder aangeroerd, en ik doe het nogmaals. Deze provincie vertoont een idiote mate van beleidsdrukte en wil zich overal mee bemoeien. Dat is onverstandig, immers: het is beter je te concentreren op je echte prioriteiten en die goed uitvoeren dan van alles maar half. Het is daarnaast ook nog eens contraproductief voor de Brabantse economie. De provincie kan niet aan mensen komen om al het overbodige beleid te bedenken, op te schrijven en in netwerksessies met elkaar te delen. Er worden dan ook veel peperdure externen ingehuurd vaak op tarieven tussen de 90 en 110 euro per uur exclusief btw. En dat terwijl die arbeidskrachten zouden kunnen worden ingezet om nuttig werk voor de samenleving te verrichten, in plaats van pracht en praal baantjes te vervullen met een hoop Spielerei. Voor de geïnteresseerden: loop voor de aardigheid eens af en toe de toren in en ga zelf eens kijken naar al dat gefröbel, de banners, blokken, netwerkevent-speeltjes, het theater. Voorzitter, ik zal het benadrukken, ik ben ervan overtuigd dat de ambtenaren hier hard werken. Maar de PVV is niet overtuigd dat de goede dingen gebeuren. Daarom: snijdt drastisch in de hoeveelheid thema's waar de provincie op inzet, en staak de vreselijke bemoeizucht.