PVV Noord-Brabant: Geen buslijnen weg voor duurzaam dure hobby!

De PVV-fractie in Noord Brabant vraagt aan het provinciebestuur wat het invoeren van elektrische bussen in Breda aan extra kosten met zich meebrengt. “In Den Bosch ging het bij een paar kleine busjes al over meer dan een miljoen, dus wij houden ons hart vast over wat het in Breda moet gaan kosten!” aldus woordvoerder Harry van den Berg.

“Het kan niet zo zijn dat dit soort duurzame projecten ten koste gaat van de bereikbaarheid op het Brabantse platteland. Op zich kan de PVV met de ontwikkeling van elektrisch vervoer prima leven, mits dit de Brabantse economie ten goede komt, niet veel duurder is en kansen geeft in de innovatieve sector. Vandaar ook de vraag of de bussen uit Brabant komen, op iets goedkopere Chinese bussen zitten wij namelijk niet te wachten”.

Harry van den Berg

PVV Noord-Brabant

 

Geacht college,

Volgens berichtgeving op de website van Omroep Brabant (1) rijden vanaf 2015 alleen nog elektrisch aangedreven, of hybride bussen in Breda.

De PVV heeft over deze situatie de volgende vragen.

            1)        Zijn deze bussen uitsluitend elektrisch aangedreven of worden het hybride modellen?

            2)        Wat zijn de meer- of minderkosten per jaar voor deze bussen in totaal en wie betaalt / ontvangt die?

            3)        Indien er meerkosten zijn, hoeveel (of welke) kleinere lijnen zouden van dit bedrag gespaard kunnen worden indien dit geld aan de bereikbaarheid    van kleine kernen zou worden uitgegeven?

            4)        Krijgt de vervoerder subsidie of een hogere vergoeding voor deze vorm van vervoer? Zo ja, hoeveel is dit op jaarbasis?

            5)        Worden de elektrische bussen van Brabantse makelij? Zo nee, heeft de Provincie er op aangedrongen dat dit wel het geval zou moeten zijn of is het bereid dit te doen? Zo ja, in hoeverre wordt het innovatiefonds aangewend om het mogelijk te maken de elektrische bussen verder te verbeteren?

            6)        In hoeverre is het plan om elektrische bussen in te zetten bepalend geweest voor de keuze van de vervoerder?

            7)        In hoeverre is de keuze voor wel of niet een Brabantse fabrikant van elektrische bussen van invloed op de keuze van de vervoerder?