Persbericht PVV NB: Vertrouwelijke informatie Data Science Graduate School uitgelekt‏

Vertrouwelijke informatie Data Science Graduate School uitgelekt

De Brabantse PVV wil opheldering over het verspreiden van vertrouwelijke informatie over de Data Science Graduate School in Den Bosch.

PVV-Statenlid Joyce Kardol wil van het provinciebestuur weten hoe het mogelijk is dat vertrouwelijke documenten als niet-vertrouwelijk worden doorgemaild én op de website brabant.nl terecht konden komen. Ook vraagt Kardol wat de eventuele (financiele) gevolgen zijn van deze fout: ''Dit lijkt een grote blunder van de verantwoordelijke gedeputeerde Pauli te zijn en het had hem gesierd als hij hiervoor ook de verantwoordelijkheid had genomen."

Op de Statendag tijdens de informatiebijeenkomst Data Science Graduate School d.d. 16 oktober jl. is door Statenlid Kardol namens de PVV-fractie gevraagd waarom de vier bijlagen behorende bij de intentieovereenkomst[1] niet zijn gedeeld met Provinciale Staten. Hierop is geantwoord door gedeputeerde Pauli dat betreffende documenten vertrouwelijk zijn en ter inzage liggen. Daaruit is geconstateerd dat vertrouwelijke documenten als niet-vertrouwelijk zijn verspreid. Dit leidt tot de volgende Statenvragen:

1) Welke van de onderstaande ter inzage gelegde documenten:

1. Dialogic; Marktonderzoek Mariënburg d.d. 15 januari 2015 (achtergrondstudie)
  2. Deloitte Consulting BV d.d. 24 augustus 2015 (achtergrondstudie) [2]
  3. TU/e en TiU: Financiële Businesscase Grand Initiatieve Data Science d.d. 24 juni 2015
  4. TU/e en TiU: Financiële opbouw Grand Design Data Science & Ecosysteem d.d. 20 juli 2015

dragen danwel droegen de officiële aanduiding "vertrouwelijk"? Door wie is deze vertrouwelijkheid opgelegd en door wie kan deze worden opgeheven? En hoe is de vertrouwelijkheid van deze documenten intern gecommuniceerd?

2) Tijdens deze informatiebijeenkomst heeft gedeputeerde Pauli aangegeven dat deze documenten vertrouwelijk ter inzage lagen. Waarom is dit niet eerder aan de Staten gecommuniceerd?

3) Na de betreffende informatiebijeenkomst schreeuwde gedeputeerde Pauli: ‘’je doet er maar mee wat je wilt’’ tegen Statenlid Kardol. Wat vind het college van deze reactie en kan hieruit de conclusie worden getrokken dat de vertrouwelijkheid van betreffende documenten is opgeheven en deze dus verspreid mogen worden aan de pers?

4) Vertrouwelijke documenten zijn tijdelijk op de website Brabant.nl geplaatst en dus geopenbaard. Heeft het college hiertoe opdracht gegeven? Heeft het college bij het verstrekken van het dossier aan de ambtelijke organisatie kenbaar gemaakt welke documenten vertrouwelijk waren? Welke actie gaat het college ondernemen om publicatie van vertrouwelijke documenten op de website in de toekomst te voorkomen?

5) Vanuit het Cluster Economie & Internationalisering, welke onder verantwoordelijkheid van gedeputeerde Pauli valt, is vertrouwelijke informatie naar buiten gebracht door deze documenten als niet-vertrouwelijk via de griffie aan Statenlid Kardol te e-mailen. Heeft het college vooraf de vertrouwelijke status van de documenten aan het Cluster duidelijk gemaakt? Welke actie gaat het college hierop ondernemen?

6) Tijdens de informatiebijeenkomst gaf dhr. Aarts, Rector Magnificus van de Universiteit van Tilburg als reactie op de vraag van Statenlid Kardol aan: ‘’dan kunt u met voorkennis handelen’’. Hoe interpreteert het college de reactie van deze betrokken partner ten aanzien van de vertrouwelijkheid van de stukken?

7) Wat zijn de eventuele (financiële) gevolgen van het openbaren van deze vertrouwelijke informatie en heeft dit invloed op de nog lopende onderhandelingen?

De reactie van het college zien wij graag, i.v.m. behandeling in de Statenvergadering van 13 november,

vóór 9 november 2015 tegemoet.

Joyce Kardol

[1] http://www.brabant.nl/politiek-en-bestuur/provinciale-staten/vergaderstukken-en-besluiten-ps-en-commissies/ps.aspx?qvi=55107

[2] https://www.brabant.nl/actueel/nieuws/2015/september/-/media/DA90C94B33954D6DB4CDFAC25A2B65E7.pdf

Beantwoording: pdfVertrouwelijke_documenten_Graduate_School_beantwoording_dd_10-11-2015.pdf