PVV-Brabant: "Snelweg-snoepreis naar Wenen om te janken!"
De Brabantse PVV-fractie vraagt zich af hoe dik de plank voor het hoofd is van gedeputeerde Van der Maat (VVD) en een zestal wethouders uit steden langs de A58 en A67 door helemaal in het Oostenrijkse Wenen het vandaag gepresenteerde glossy magazine "Bidbook Bereikbaarheid Zuid-Nederland" te tekenen.
"Als de verkeersproblemen zich in Noord-Brabant en Limburg voordoen, lijkt het ons logischer om zo'n akkoord te ondertekenen op het provinciehuis of desnoods ergens in de regio", aldus PVV-Statenlid Harry van den Berg. "Het is te gek voor woorden dat er belastinggeld verbrast wordt om met een hele stoet bestuurders naar Wenen af te reizen".
De PVV heeft het provinciebestuur gevraagd naar de kosten van dit snoepreisje. "Ook over de inhoud zijn we allerminst te spreken. Waar het ene na het andere "smart-mobility" avontuur in een deceptie verandert, wordt er toch nog 125 miljoen euro tegenaan gegooid. Daarvan ziet de Brabantse PVV-fractie liever de N65 tussen Den Bosch en Tilburg omgebouwd worden naar een weg zonder gelijkvloerse kruisingen."
Geacht college,
Vandaag ontvingen wij de glossy presentatie omtrent het bereikbaarheidsvraagstuk Zuid Nederland. Daarbij viel ons een aantal zaken op, welke aanleiding geven tot de volgende vragen
- Klopt het dat u het bidbook heeft ondertekend in Wenen? Zo nee, waar dan wel? Zo ja, was er geen kamer voor 8 personen in het Provinciehuis of bij een lcoatie elders in Noord-Brabant of Limburg beschikbaar die dag en wat heeft dit de belastingbetaler gekost, daarbij graag uitputtend en onderverdeeld in reiskosten, overnachtingskosten, horecakosten en overige kosten: daarbij een uitsplitsing wie heeft wat betaald / moet betalen vanuit:
- Provincie Noord-Brabant
- Gemeente Tilburg
- Gemeente Breda
- Gemeente Helmond
- Gemeente ’s Hertogenbosch
- Gemeente Eindhoven en
- Rijkswaterstaat directie Zuid-Nederland
Dit met ten minste het provinciale deel, maar het liefst van alle door de belastingbetaler gefinancierde partijen, met (kopieën van) de facturen te onderbouwen
- Waarom ontbrak de gedeputeerde uit Limburg?
- Heeft NXP hier een evenredig deel in de kosten gedragen? Zo nee, waarom niet?
- Klopt onze informatie dat de groenstrook tussen de rijbanen en tegen de middengeleiders op het traject Tilburg-Centrum-West en KNP Sint-Annabosch op de A58 al gefundeerd is? Zo ja, waarom dan een “innovatieve spitsstrook” en niet gewoon tegen veel lagere kosten er met de asfalteermachine overheen voor een volwaardige 3e rijstrook? Zo nee, wat kost een volwaardige 3e rijstrook tegen de middengeleiders méér dan de “innovatieve spitsstrook”?
- In het glossy magazine komen wij het begrip co-modaal tegen, het overstappen van auto naar bus, of van auto naar fiets, etcetera. Bent u het met de PVV-fractie eens dat de grootste congestieproblemen zich voor doen bij koud weer, bij slecht weer en al helemaal bij een combinatie van die twee? Zo ja, deelt u dan onze mening dat het co-modale plaatje nutteloos is, gezien het feit dat de automobilist bij dergelijk weer in de regel niet gaat fietsen of bibberen bij een bushalte? Zo ja, was u daar als slimste regio nog niet zelf op gekomen?
- InnovA58 had al van start kunnen gaan als kabinet Rutte 2 dit project niet naar achteren had bezuinigd. In hoeverre – tijd-technisch – beïnvloedt dit bidbook (bij doorgang) het lopende project?
- Een N279 die terugbezuinigd wordt naar 2x 1 rijbaan in een driehoek Helmond – Veghel – Eindhoven, waarbij u pretendeert veel aandacht te hebben voor het onderliggend wegennet: met welke bypass komt u wanneer de snelweg A67 tussen Asten en Leenderheide geblokkeerd is?
- Het project “Spookfiles A58”, dat 17 miljoen euro vergde lijkt niet te werken. Ook het spitsmijden A2, een dure fiets-app en nog wat andere “smart-mobilityzaken” waren getuige de rapportage van de Zuidelijke Rekenkamer een regelrechte aanfluiting. Is dit voor u een reden om de inzet van maar liefst 125 miljoen euro te heroverwegen?
- Bent u het met de PVV-fractie eens dat voor die 125 miljoen euro ook de N65 geheel ongelijkvloers gemaakt kan worden (supplementair het lopende project bij Vught)? Zo ja, waarom dan niet voor deze problematische weg gekozen?
Namens de PVV Noord-Brabant
Harry van den Berg
Beantwoording: Glossy_bereikbaarheid_Zuid-Nederland_beantwoording_dd_23-11-2015.pdf