PERSBERICHT: PVV Brabant stelt zeer kritische vragen over aanbesteding catering Provincie

Geacht College,

Volgens een artikel in diverse media waaronder Brabants Dagblad[1] 'eet en borrelt de Provincie Brabant voor miljoenen gemeenschapsgeld'. De fractie van de PVV Noord-Brabant heeft de volgende vragen:

1. Bent u bekend met het artikel over de cateringkosten en kan het college bevestigen dat de genoemde feitelijkheden zijn conform de informatie die de Provincie Noord-Brabant heeft verstrekt1?

2. Graag ontvangt de PVV Noord-Brabant exact dezelfde informatie die de journalisten hebben ontvangen.

3. In het artikel is sprake van het 'bijleggen van 20.000 euro' per maand om de prijzen aantrekkelijk te houden. Klopt het dat de Provincie 20.000 euro per maand bijdraagt om de prijzen te beïnvloeden? Zo nee, waarvoor wordt dan wél 20.000 euro bijgedragen?

4. Volgens de artikelen telde in de aanbesteding die in 2015 plaatsvond 'kwaliteit' vele malen zwaarder dan de 'prijs', namelijk 80% versus 20%.
a. Klopt het dat de aanbesteding uit 2015 inzette op 80% kwaliteit en 20% prijs?
b. Hoe was het begrip 'kwaliteit' daarbij precies gedefinieerd? Graag een uitputtend en volledig antwoord.
c. Op welke criteria van kwaliteit moesten de inschrijvers scoren of zich onderscheiden? Graag een uitputtend en volledig antwoord.

5. Aangenomen mag worden dat wettelijk gestelde eisen rondom de kwaliteit van ons voedsel en de veilige/hygiënische omgang daarmee sowieso van toepassing zijn, dus ook zonder dat de Provincie het begrip 'kwaliteit' voor maar liefst 80% laat meewegen in de aanbesteding.
Is het college in dat licht bezien net als de PVV van mening dat het slechts voor 20% laten meetellen van het prijskaartje bij deze aanbesteding absurd is, zeker gezien het feit dat het vooral de belastingbetaler is die de rekening mag betalen? Zo nee, waarom niet?

6. Hutten catering was reeds de huiscateraar van de Provincie Noord-Brabant op het moment van de aanbesteding in 2015. Is er gezien het absurd hoge gewicht voor 'kwaliteit' ten opzichte van 'prijs' bij deze aanbesteding sprake geweest van al dan niet bewuste sturing in het aanbestedingsproces? Indien dat niet het geval is, is het college dan net als de PVV van mening dat de bizarre verhouding tussen prijs en kwaliteit bij de aanbesteding in dát geval als een ordinaire verspilling van belastinggeld valt aan te merken? Zo nee, waarom niet?

7. Over de aanbesteding in 2015 melden de artikelen nog op dat 'de cateraars de gezonde keuze moesten stimuleren en de versbeleving moesten verhogen'. Kan GS aangeven waarom de Provincie zich zo nodig moet bemoeien met de keuzes in de bedrijfskantine? Is het college net als de PVV van mening dat de overheid zich niet moet bemoeien met de keuzes van mensen, sterker nog: de hoeder zou moeten zijn van de keuzevrijheid van individuen? Zo nee, waarom niet?

8. Welk beleid kent de provincie ten aanzien van het (mogen) bestellen van vergaderlunches of andere catering door medewerkers?

9. Volgens de informatie in het artikel zijn de koffieautomaten 'van ecologisch verantwoord geteelde bonen' voorzien. Ook diverse andere producten zoals de thee zijn 'Fairtrade'.
a. Kan het college uitleggen wat bedoeld wordt met 'ecologisch verantwoord'?
b. Kan het college concretiseren wat er 'fair' is aan Fairtrade?
c. Hoe fair is het ten opzichte van de belastingbetaler om veel duurdere zogenaamd faire producten in te kopen?

10. Kan het college tevens uitleggen waarom het wél zo nodig boeren uit Verweggistan economisch meent te moeten ondersteunen terwijl het college tegelijkertijd de éigen boeren in Brabant willens en wetens kapot maakt met het desastreuse landbouwbeleid?

11. Volgens het artikel zijn de hoge uitgaven te verklaren vanwege de bedoeling om zich als een gastvrije provincie te presenteren. Betekent dit dat de andere provincies -die minder uitgeven aan catering- dan níet of minder gastvrij zijn dan Brabant?

12. Is het college bereid het budget voor de kosten drastisch te verlagen? Zo nee, waarom niet?

P. van der Kammen

[1] https://www.bd.nl/brabant/provincie-brabant-eet-en-borrelt-voor-miljoenen-gemeenschapsgeld~ab9b7ff8/

Beantwoording: pdfCateringskosten_provincie_beantwoording_13-3-2018.pdf