Statenvragen verouderde infrastructuur raakt mobiliteit en welvaart

Geacht college,

Onze fractie heeft kennisgenomen van het zeer verontrustende artikel van de Telegraaf[1] over de verouderde infrastructuur die onze mobiliteit en economie bedreigt. De overheid heeft de afgelopen jaren steeds minder geld uitgetrokken voor infrastructuur (van 2 procent bruto binnenlands product naar 1.2 procent). Daarom groeit het aantal te oude bruggen, sluizen, overwegen en technische installaties langs de weg snel. Hierdoor komen er steeds meer storingen, afsluitingen en beperkende maatregelen en dat heeft een enorme impact op onze economie en welvaart.

Daarom hebben wij de volgende vragen:

1. Bent u bekend met de recent verschenen rapporten: ‘Staat van de Infrastructuur’ en ‘Staat van het Spoor’?

2. Wat is uw mening over deze rapporten? Graag een uitgebreide toelichting a.u.b.

3. Hoeveel bruggen, sluizen, tunnels, overwegen en technische installaties in Brabant hebben het einde van hun levensduur (bijna) bereikt en kunt u deze ook benoemen? En kunt u ook aangeven in hoeverre dit gaat om infrastructuur onder het beheer van de provincie?

4. Wat voor impact heeft dit voor Brabant en ziet u een stijging in het aantal storingen, afsluitingen en beperkende maatregelen zoals in het artikel vermeld?

5. In het artikel staat: De veroudering van onze netwerken raakt ook onze weerbaarheid tegen water. Geldt dit ook voor Brabant en hoe is de staat van onze stuwen en gemalen?

6. Volgens het artikel verlaten steeds meer bedrijven Nederland i.v.m. de sterk verouderde infrastructuur. Zijn er in Brabant al bedrijven vertrokken door de infrastructurele problemen? Zo ja, hoeveel precies?

7. Bent u het met de PVV eens dat er heel snel actie moet worden ondernomen om de infrastructuur op orde te krijgen omdat anders economische bolwerken als de Brainportregio acuut gevaar lopen? Zo nee, waarom dan niet en ziet de provincie mogelijkheden om zelf met de geconstateerde knelpunten aan de slag te gaan?

8. Rijkswaterstaat stelt dat ze in Nederland inmiddels op 80 plaatsen beperkingen voor het weg- of scheepvaartverkeer heeft ingevoerd. Hoeveel van deze beperkingen zijn er in Brabant ingevoerd en waar precies?

9. Wat voor impact hebben al deze infrastructurele problemen voor de Defensie opschaling in Brabant?

10. Bent u het met ons eens dat uw pogingen om automobilisten te motiveren om met de trein te reizen zo op niets uitlopen omdat de hoge ambities van een robuust spoor ondoenlijk zijn geworden door de infrastructurele problemen? Zo nee, waarom niet?

11. Wat is uw boodschap aan het Rijk n.a.v. deze alarmerende rapporten?

Namens de PVV Noord-Brabant,
Tjerk Langman

[1] https://www.telegraaf.nl/binnenland/staat-van-onze-wegen-en-bruggen-is-ronduit-zorgwekkend-verouderde-infrastructuur-raakt-mobiliteit-en-welvaart/109140161.html