PVV: vragen bij peperduur fietsenhok Tilburg CS
De PVV-fractie Noord Brabant heeft aan Gedeputeerde Staten vragen gesteld over een peperdure fietsenstalling die aan de zuidkant van het Centraal Station in Tilburg gerealiseerd moet worden. Deze fietsenstalling kost in totaal maar liefst 9,6 miljoen euro, waaraan de provincie 1,9 miljoen bijdraagt.
‘’Computergestuurde systemen om te kunnen kijken hoe lang fietsen er al staan, parkeerverwijssystemen, het kan niet op. Meer dan 2000 euro per fietsplek, nota bene op en onder een al gerealiseerd postperron’’ aldus PVV-er Harry van den Berg, die verder opmerkt dat ‘’je ook iemand aan de slag kunt zetten om controles uit te voeren op langdurig geparkeerde fietsen. Zo iemand kan meteen de fietsers assisteren bij het stallen, vrije plaatsen aanwijzen, en door aanwezig te zijn ook nog sociale controle uitoefenen. Ongetwijfeld zijn er huidige werklozen of mensen bij Diamant die graag aan de slag willen, maar nee, de gemeente bouwt liever volautomatische gecomputeriseerde systemen en betaalt daar kennelijk graag de hoofdprijs voor.”
De PVV is van mening dat een fietsenstalling in en op een reeds gebouwde omgeving aanzienlijk goedkoper gerealiseerd moet kunnen worden en heeft daarom het provinciebestuur gevraagd of daar bij het ontwerp onderzoek naar gedaan is. Onderstaand de Statenvragen:
Geacht college,
Volgens raadsstukken van de gemeente Tilburg (1) draagt de provincie € 1,9 miljoen euro bij aan de realisatie van een nieuwe fietsenstalling aan de zuidzijde van het Station Tilburg-Centraal. De totale kosten van dit project, dat grotendeels of geheel gerealiseerd zal worden op en onder het bestaande postperron bedragen maar liefst 9,6 miljoen euro voor de stalling van 4700 fietsen. Dat is ruim 2000 euro per fiets.
Gezien de niet geringe provinciale bijdrage in dit project wenst de PVV opheldering over de hoge kosten van dit project.
Dat leidt tot de volgende vragen:
1. In hoeverre is de provincie betrokken geweest bij de besluitvorming en budgettering van dit project? Vanaf welke fase in het project is de provincie betrokken geweest?
2. De gemeente Tilburg en ProRail hebben samen ontwerpen voor deze fietsenstalling uitgewerkt. Kent GS deze ontwerpen en de daarbij behorende kostenplaatjes?
3. Heeft de provincie er, gezien het kostenplaatje van 2000 euro belastinggeld per fietsplaats, bij de gemeente Tilburg op aangedrongen te kiezen voor een soberder variant? Zo ja, waarom heeft de gemeente Tilburg hier geen gehoor aan gegeven? Zo ja, wat heeft het College doen besluiten om ondanks het exorbitante kostenplaatje waarbij de verhouding tussen kosten en opbrengsten volledig zoek is, de geldbuidel te trekken? Zo nee, waarom heeft het college het peperdure kostenplaatje zomaar geslikt?
4. Kan het college het kostenplaatje verstrekken van het volgende? (uit de raadsstukken van de gemeente Tilburg) "1.6.Met een nieuw systeem in de rekken, kan er per rek worden bijgehouden hoe lang fietsen er al staan en kan er met een bewegwijzeringsysteem aan de fietser gemeld worden waar er nog plekken beschikbaar zijn. Hierdoor kunnen weesfietsen makkelijk en sneller geruimd worden en kunnen fietsers makkelijker en sneller een plek vinden, waardoor wildparkeren zal worden vermindert" (2)
5. Acht het college een dergelijke investering gezien de verhouding tussen kosten en opbrengst verantwoord in deze tijden van recessie? Zo ja, waarom?
6. Volgens de raadstukken vervalt de provinciale subsidie van 1,9 miljoen euro indien niet uiterlijk medio 2013 (1 juli 2013) voor minimaal 3,8 miljoen is geïnvesteerd. Hoe hard is deze eis en wat zijn de consequenties voor de verdere voortgang van het project wanneer deze deadline niet gehaald wordt?
Hoogachtend,
Namens de PVV Statenfractie,
Harry van den Berg
(2) uit dezelfde raadsinformatie als (1), inclusief taalfout