PVV: Geen bomenkap Aalsterweg!

Meer dan 100 bomen moeten om bij de Aalsterweg in Eindhoven om een peperdure vrije busbaan aan te leggen die waarschijnlijk nog geen minuut tijdwinst op gaat leveren. Reden genoeg voor de PVV om Statenvragen over dit ‘’HOV2-project’’ te stellen.

“Een prachtige laan wordt geslachtofferd voor de peperdure Openbaar Vervoersdroom van Links Nederland, die er ineens opvallend weinig moeite mee lijkt te hebben dat een prachtig stukje stadsnatuur genadeloos gesloopt wordt voor een habbekrats tijdwinst. Dit is nogal een contrast met de toestanden bij de A27 bij Amelisweerd!

Opeens zijn vele bomen ziek of bijna dood, maar iets in mij zegt dat indien hier geen busbaan aangelegd had moeten worden, deze bomen plotseling kerngezond zouden zijn!’’, aldus PVV-er Harry van den Berg

De PVV pleit voor een veel goedkopere zogenaamde ‘’doorstroomas’’, waar bij verkeerslichten de bus voorrang en eventueel een korte eigen rijstrook krijgt. ‘’Het is nogal zinloos om naast een weg, waar het verkeer redelijk door rijdt, een extra strook aan te leggen, terwijl de bus bij de verkeerslichten gewoon weer met de rest staat te wachten, bovendien is er bij de kruisingen met de N2 en de Anton Coolenlaan voldoende ruimte om met weinig geld een aparte sorteerstrook voor bussen aan te leggen’’.

Onderstaand de Statenvragen:

 Geacht college,

 

In verband met de aanleg van de HOV2 zijn er plannen om op korte termijn prachtige bomenrijen aan de Aalsterweg in Eindhoven om te hakken. Gezien de provinciale rol in deze hebben wij de volgende vragen, die we gezien de urgentie (de bomen moeten om voor het broedseizoen begint) graag uiterlijk op 23 januari 2013 beantwoord zouden willen zien. Anders zullen we deze vragen meenemen in de rondvraag op de Statenvergadering 2 dagen later.

 

1          Kan het college aangeven welke tijdwinst op het traject tussen de Anton Coolenlaan en de N2 geboekt wordt in de situatie van een HOV2 vergeleken met een DSA, waarbij de laatste – zonder bomenkap – inpasbare vrije busstroken voorziet van 100-200 meter bij de verkeerlichtinstallaties?

 

2          Is het college het met de PVV eens dat een bomenkap van deze fraaie laan niet in verhouding staat tot de tijdwinst? Zo nee, waarom niet?

 

3          Is het college het met de PVV eens dat de hoogte van geplande investering niet in verhouding staat tot de geboekte tijdwinst? Zo nee, waarom niet?

 

4          Kan het college bewijsstukken overleggen van een erkende instantie met een erkende boomchirurg, waarin de slechte staat en de beroerde toekomst van de bomen onderbouwd wordt? Zo nee, waarom niet?

 

5          Gezien de afstand tot de weg van de bomen die het moeilijk zouden krijgen: klopt het dat ongeveer de helft van de bomen in de Nederlandse steden binnen 15 jaar tegen de vlakte moeten? Zo nee, waarom daar niet en hier wel?

 

6          Heeft er een enquête plaatsgevonden over de plannen onder de direct aanwonenden van genoemd traject? Zo ja, kunnen wij deze ter inzage krijgen? Zo nee, waarom praat u dan wel met allerlei milieuclubs en niet met –niet georganiseerde - direct betrokkenen zelf, ook gezien het relatief geringe aantal aanwonenden?

 

Hoogachtend,

Namens de PVV-fractie Noord Brabant

Harry van den Berg