Statenvragen Sportsponsoring Provincie Noord-Brabant

Geacht college,
 
De provincie Noord-Brabant sponsort grote Brabantse sportevenementen. De PVV heeft de documentatie daarover, zoals de sponsorcontracten en overige correspondentie, opgevraagd en gelezen.
 
Dit leidt tot een aantal vragen.
 
1. In veel van de sponsorcontracten zijn bepalingen opgenomen over speciale VIP-plaatsen voor de provincie bij het gesponsorde evenement. Dit varieert van enkele tot soms wel 100, en van VIP-lunches, VIP-kaarten voor medewerkers, VIP-kaarten voor directie/management, VIP-logeplaatsen inclusief separate ontvangstbalies en parkeergelegenheid voor gasten van de provincie, etc.
Kan GS aangeven welke meerwaarde voor de Brabantse burgers het heeft als provinciale medewerkers en management en directie aanwezig zijn bij een sportevenement?
Op welke wijze vindt de toewijzing van kaartjes binnen het ambtenarenapparaat plaats?
 
2. Een van de redenen voor sponsoring van een topsportevenement die de provincie stelselmatig noemt in haar brieven aan organisaties is dat het evenement een belangrijke stimulans voor de breedtesport vormt. Op welke wijze zijn VIP-lunches en VIP-loges dienend aan die mooie doelstelling dat de breedtesport in Brabant gestimuleerd moet worden?
 
3. Een andere motivatie die het college noemt in de brieven over sponsoring van topsportevenementen is dat het evenement een economische impuls voor de regio zou zijn. Hoe komt het college tot deze conclusie en waarop is deze concreet gebaseerd? Kan het college ook concreet kwantificeren welk economisch effect er uit de sportsponsoring 2014 en 2015 resulteerde?
 
4. Op welke manier leveren borden met de tekst 'Brabant Sport' daadwerkelijk economisch rendement op voor Brabant (bijdragen of zogenaamde investeringen van publieke organisaties (publiek geld) niet meegerekend)?
 
5. Topsportevenementen ontvangen vele malen meer sponsoring (2014: €796.000; 2015: €657.500) dan de gehandicaptensport aan subsidie ontvangt (2014: €119.342; 2015: €201.242), zo blijkt uit de aangeleverde stukken. Is het college net als de PVV van mening dat topsportevenementen veel beter in staat zijn om geld uit de markt te halen? Als de provincie de breedtesport en de gehandicaptensport daadwerkelijk een warm toedraagt, waarom gaat het geld dan vooral naar de topsportevenementen sponsoring, waarbij vooral de VIP-stoeltjes en provinciale reclame-uithangborden centraal staan?
 
6. In 2013, 2014 en 2015 heeft de provincie het evenement "Veldrit Grote Prijs van Brabant" gesponsord. Volgens de sponsorovereenkomst in elk van de drie jaren tussen de stichting en de Provincie Noord-Brabant vervalt de sponsorbijdrage indien het evenement geen doorgang vindt.
 
In 2015 is dit evenement op het laatste moment afgeblazen. In dat kader heeft het bestuur van de stichting Veldrit Grote Prijs van Brabant de sponsors aangeschreven (bijlage 1). Daarin kondigt de stichting aan dat het evenement geen doorgang vindt, en dat men verwacht dat dit in 2016 wel zal plaatsvinden. Na de berichtgeving over het vervallen van het evenement in 2015 volgt er een brief van de provincie d.d.25 september 2015 aan de stichting met -onder verwijzing naar de sponsorovereenkomst- het verzoek de sponsorbijdrage 2015 terug te betalen. Enige dagen na de brief van de provincie is er een tweede schrijven van de stichting met de boodschap dat naar aanleiding van een telefoongesprek met gedeputeerde Swinkels ervan kan worden uitgegaan dat de sponsorbijdrage 2015 overeind blijft en beschikbaar is ten behoeve van het evenement in 2016 (bijlage 2).
 
-Klopt het zoals in de brief van GPB (bijlage 2) is gesteld dat het college, in tegenstelling tot zijn brief van 25 september met het verzoek om terugbetaling, bij monde van gedeputeerde Swinkels telefonisch zou hebben ingestemd met verschuiving van het sponsorgeld 2015 naar 2016?
 
-Is het gebruikelijk voor het college om telefonisch deals te sluiten over geschuif met belastinggeld? Zo ja, kunt u uiteenzetten waarom dat gebruikelijk is en met welke frequentie dit voorkomt? Graag een helder, compleet en to the point antwoord.
 
7. In het bericht op Brabant Dagblad[1] over de annulering van de Veldrit in 2015, valt te lezen dat de Grote Prijs van Brabant vorig jaar (=2014) vanwege de vele regen minder opbrengsten opleverde. Tevens is vermeld dat voor de komende editie (=2015) er bovendien te weinig sponsorgelden opgehaald werden. Ook in de brief van de stichting (bijlage 1) valt dergelijke berichtgeving op te maken.
 
-Een flink financieel gat in 2014 en slechte prognoses 2015. Heeft het college inzage gevraagd en gekregen in de financiële handel en wandel van de stichting alvorens de toezegging voor sponsoring 2015 werd gedaan?
 
-Kan het college uitsluiten dat met de reeds ontvangen sponsorgelden 2015 gebruikt zijn om het financieel tekort 2014 te dekken en dus helemaal niet waren bestemd voor het evenement 2015? Zo ja, hoe heeft het college dat dan vastgesteld?
 
-Is het college alsnog bereid om financiële inzage te eisen in de besteding van de provinciale sponsorgelden 2015 van dit evenement? Zo nee, waarom niet?
 
Namens de PVV Noord-Brabant,
 
Patricia van der Kammen

 

BIJLAGEN

sportsponsering1

 sportsponsering2

sportsponsering3


[1] http://www.bd.nl/sport/veldrit-den-bosch-gaat-niet-door-1.5216575

 

Beantwoording: pdfSportsponsoring_beantwoording_dd_01-03-2016.pdf