Statenvragen schadelijke uitstoot Sabic

Geacht college,

De PVV heeft afgelopen weekend met verbazing kennisgenomen van het artikel "Misstappen bij plasticbedrijf, maatregelen kwamen pas jaren later" op de website van het Brabants Dagblad[1]. Het artikel schetst een schokkend beeld van herhaalde overtredingen door plasticbedrijf Sabic in Bergen op Zoom, waarbij gevaarlijke stoffen als siloxanen te veel zijn uitgestoten. Deze stoffen zijn hormoonverstorend en potentieel kankerverwekkend, en hadden al sinds 2018 sterk beperkt moeten worden. De provincie, via de omgevingsdienst, lijkt veel te laks te hebben opgetreden. Dit roept ernstige vragen op over de bescherming van Brabantse burgers, de handhaving van milieuregels en de invloed van grote multinationals op ons toezicht.

Daarom hebben wij de volgende vragen:

1. Klopt het dat Sabic minstens drie keer de uitstootnormen voor siloxanen heeft overschreden, en mogelijk vaker, zoals het artikel suggereert? Zo ja, waarom heeft de omgevingsdienst dit niet eerder vastgesteld en ingegrepen, ondanks dat de Europese regels al sinds 2018 van kracht zijn?

2. Deskundigen in het artikel stellen dat de omgevingsdienst, die namens de provincie toezicht houdt, veel te laat heeft ingegrepen, met een vertraging van wel acht jaar.

a. Is het college het met de PVV eens dat een dergelijke vertraging volstrekt onacceptabel is?

b. Welke stappen gaan genomen worden om ervoor te zorgen dat vergelijkbare milieudelicten in de toekomst niet jarenlang ongecontroleerd door kunnen blijven gaan?

3. Het artikel meldt dat Sabic in 2020 beloofde te stoppen met het gebruik van deze siloxanen, maar dit niet heeft gedaan en zelfs de uitstoot heeft verhoogd.

a. Heeft de provincie deze belofte gemonitord, en zo nee, waarom niet?

b. Welke sancties zijn of worden opgelegd aan Sabic voor het niet nakomen van deze toezegging?

4. De rekenmethode van de omgevingsdienst blijkt zeer gunstig voor Sabic, doordat de uitstoot van de siliconenfabriek (nu van Soudal) niet wordt meegeteld, waardoor in de praktijk het dubbele van de norm mag worden uitgestoten.

a. Is het college het met de PVV eens dat deze rekenmethode onmiddellijk dient te worden te herzien?

b. Is het college net als de PVV van mening dat de Brabantse omgevingsdiensten hun rekenmethodes bij vergelijkbare gevallen als de kwestie-Sabic kritisch tegen het licht dienen te houden? Zo nee, waarom niet?

5. Welk signaal geeft een provincie, die de eigen milieuvergunningen bij chemische bedrijven niet fatsoenlijk kan handhaven, af richting bijvoorbeeld de Brabantse boeren, die constant aan strengere provinciale eisen moeten voldoen om überhaupt in aanmerking voor een vergunning te komen?

Namens de PVV Noord-Brabant,
Tjerk Langman

[1] https://www.bd.nl/brabant/misstappen-bij-plasticbedrijf-maatregelen-kwamen-pas-jaren-later~af0dae95/