De Brabantse PVV-fractie "ergert zich groen" aan wat het noemt "de windmolisering van Brabant". Recent zijn er nieuwe plannen voor windturbines gekomen vanuit onder meer Tilburg, Haaren en Reusel. Bij Haaren komen ze wellicht tegen de Loonse en Drunense Duinen te staan.
"Boven Etten-Leur is het landschap al totaal vernield door die volstrekt nutteloze klimaatminaretten en wij willen voorkomen dat ook overig Noord-Brabant hieraan ten prooi valt. Deze Groene Gekte kost miljarden, maar zo lang het Europees Emissiehandelssysteem in zijn huidige vorm bestaat, wordt er geen grammetje CO2 bespaard. In onze provincie zal de windmolisering bovendien zeer negatieve gevolgen hebben voor de leefbaarheid en het toerisme", aldus PVV-Statenlid Harry van den Berg.
De plannen in Reusel en Haaren liggen buiten het zoekgebied voor windturbines in de provinciale Verordening Ruimte. De PVV, die het liefst alle windmolenplannen geschrapt ziet, vraagt het provinciebestuur daarom om in ieder geval de plannen die buiten dit zoekgebied voor windturbines liggen bij voorbaat "naar het Land der Klimaatfabelen" te verwijzen.
Aanstaande vrijdag stelt de Brabantse PVV vragen over de onthutsende bevindingen bij de politieactie van afgelopen dinsdag en het opgeheven inhaalverbod aan gedeputeerde Van der Maat.
“Dat veelal buitenlandse vrachtwagenchauffeurs massaal bellend en kaartenlezend over de A67 zwalken is levensgevaarlijk”, aldus woordvoerder Harry van den Berg, die er aan toevoegt de indruk te hebben dat het aantal ongevallen op deze weg sinds het opheffen van het inhaalverbod dramatisch is gestegen.
“De tijd van zachte heelmeesters is voorbij. Wij willen een keiharde aanpak van het wangedrag van chauffeurs, onmiddellijke herinvoering van het inhaalverbod én een minimumafstand tussen de vrachtwagens. In Duitsland werkt dat prima, met waterdichte controles, dus waarom niet ook hier?”
De Brabantse PVV-fractie vindt het versoberen van de N282 bij Rijen “de zoveelste schandalige versobering in de provinciale wegenplannen”. Eerder werden de verdubbeling van het aantal rijstroken op de N324 bij Oss en de N279 bij Helmond geschrapt, evenals enkele geplande rotondes.
De PVV vindt een 4-baans N282 bij Rijen noodzakelijk, niet alleen vanwege de gewone drukte, maar ookvanwege de vangnetfunctie die deze weg heeft voor het geval dat er calamiteiten zijn op de A58. “Die snelweg weet men in Den Haag en Den Bosch ook al decennia te negeren”, aldus woordvoerder Harry van den Berg.
“Sinds 2011 heeft de Brabantse automobilist maar liefst 600 miljoen euro meer betaald aan provinciale opcenten dan dat er in het wegennet geïnvesteerd is. Het lijkt er sterk op dat de huidige coalitie van VVD, PvdA, D66 en de SP een hekel hebben aan de automobilist, maar allerminst aan diens belastingcenten!”