Vz. Allereerst een woord van dank aan de Zuidelijke Rekenkamer, die ons in opmerkelijk milde bewoordingen een schrikbarend amateuristisch beeld laat zien van de hele bureaucratische poppenkast in het kader van BBB, Beter Benutten Brabant.
Er wordt feitelijk gehakt gemaakt van de informatievoorziening in het algemeen en richting ons, Provinciale Staten, als kaderstellende en controlerende partij, in het bijzonder.
Enkele mislukte hobby’s op dit terrein, zoals spitsmijden, worden genadeloos afgekraakt, daar waar het ons als “succesvol” gepresenteerd werd. BBB, het doel moet worden: Betere Benutting Belastinggelden.

BBB: Beter Benutten Brabant, een vele tientallen miljoen euro’s zwaar pakket om de filedruk in Brabant op de bestaande infrastructuur via slimme maatregelen met 20% te verminderen, overigens vanuit Den Haag, met de VVD en PvdA aan het roer, nogal geholpen door accijns- en belastingverhogingen op brandstoffen.
Om te beginnen: dat doel van 20% wordt slechts in enkele gevallen misschien gehaald, inderdaad: bij de gevallen waar de asfalteermachine in gebruik genomen wordt.

BBB: volgens de PVV-fractie is Beter Benutten Brabant over het algemeen genomen duidelijk één van de Betere Bestedingen van Belastinggeld, hoewel we ook – en te veel -  Betreurenswaardige Bestuurlijke Blunders tegenkomen, zoals het schrappen van betere afstelling van verkeerslichten, evenals Brutale Bestuurlijke Bluf, als het gaat over prestaties.

Read More

Het verdiepen van de N65 bij Vught is onzeker geworden vanwege budgetoverschrijding. Door het spoor door Vught niet te verdiepen kan de N65 gemakkelijk wel verdiept aangelegd worden, zo stelt PVV-statenlid Harry van den Berg: “Een aanzienlijk eenvoudiger operatie, waarbij veel minder huizen gesloopt moeten worden en al gauw 200 miljoen euro bespaard wordt”.

De Brabantse PVV had al eerder geageerd tegen het ruim 450 miljoen euro kostende plan voor een spoorbak in Vught. “Bijna een half miljard euro voor iets dat jarenlang het dorp op zijn kop zet en geen betere oplossing voor overlast biedt dan een spoortracé waarnaast fraaie, doorzichtige geluidsschermen geplaatst worden”.

De partij vindt dat, zeker nu een verdiepte N65 op losse schroeven komt te staan door budgetoverschrijding, de hele Vughtse situatie heroverwogen moet worden. “Spoor boven, snelweg verdiept: eenvoudiger, minder overlast, minder sloop en 200 miljoen euro goedkoper. Het is ons een raadsel waarom het vorige college deze variant weigerde uit te zoeken. Met het nieuwe college en de nieuwe omstandigheden is deze optie zeker de moeite waard om alsnog goed door te rekenen!”


Read More

Geacht college, 
 
Volgens berichtgeving heeft Arriva zich bij een nikaabdragende vrouw verontschuldigd voor de weigering van een buschauffeur om deze vrouw tot de bus toe te laten. De PVV-fractie heeft hierover de volgende vragen:

1 Bent u bekend met het bericht ‘Excuses om weigeren vrouw met nikaab in bus’?1

2.  In het Programma van Eisen Openbaar Vervoer Noord-Brabant 20152 heeft u in  paragraaf C11 over sociale veiligheid vermeld: “Het rijdend personeel rijdt veilig en is  verantwoordelijk voor de rust en orde in het voertuig.” Onder punt C11.10 geeft u  aan dat “het handhaven of verbeteren van de veiligheidsgevoelens bij Reizigers en  personeel” een speerpunt is. Deelt u de mening van de PVV dat een buschauffeur het  volste recht heeft om personen het recht tot toegang tot een bus te weigeren  omwille van de veiligheidsgevoelens en de orde en rust in het voertuig?

3. Op 22 mei jl. maakte het kabinet haar voornemen bekend gezichtsbedekkende kleding, waaronder nikaabs, te willen verbieden in het openbaar vervoer, mede vanuit het oogpunt van veiligheid.3      Bent u het met de PVV-fractie eens dat, gelet op dit kabinetsstandpunt, gelet op de mensonterende islamitische ideologie4 die de nikaab uitdraagt en de onherkenbaarheid van de in de nikaab verblijvende persoon, de buschauffeur het volste recht heeft deze persoon te weigeren? Zo nee, waarom niet en heeft de chauffeur dan volgens u wel of niet het recht toegang te weigeren voor personen met bivakmutsen, gesloten integraalhelmen of gezichtsbedekkende maskers?

4 Bent u bereid om het publiekelijk op te nemen voor deze buschauffeur en zijn verantwoordelijkheid om de veiligheid en veiligheidsgevoelens van zichzelf en zijn passagiers te handhaven, conform het gestelde in het Programma van Eisen, zo nee, waarom niet?

5 Bent u bereid boerka- en nikaabweigerende buschauffeurs en andere werknemers in het publieke domein, die verantwoordelijkheid dragen voor anderen, toe te staan boerka’s, nikaabs en andere niet-herkenbare personen te weigeren totdat het boerkaverbod van kracht is? Zo nee, waarom niet? 

Hoogachtend,

Namens de PVV fractie Noord-Brabant 
 
Alexander van Hattem 
Harry van den Berg 
 
 

1 http://www.telegraaf.nl/binnenland/24199148/__Excuses_om_weigeren_vrouw_met_nikab_in_bus__.html?utm_source=mail&utm_medium=email&utm_campaign=email

2 http://www.ovpro.nl/wp-content/uploads/2013/09/Programma-van-Eisen.pdf

3 http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2015/05/22/eenduidige-norm-voor-gezichtsbedekkende-kleding-in-onderwijs-en-zorg-overheidsgebouwen-en-openbaar-vervoer.html

4 http://www.thereligionofpeace.com/

 

Beantwoording: pdfNikaabweigerende_buschauffeur_beantwoording_dd_14-07-2015.pdf