De Brabantse PVV veegt de vloer aan met een luchtballonnetje van de Eindhovense burgemeester Van Gijzel (PvdA) en gedeputeerde Van der Maat (VVD), waar het gaat over aanleg een HSL-treinverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf. “Een nóg slechter plan dan de Betuwelijn en Hanja Maij-Weggens carpoolstrook bij elkaar, bizar”, aldus statenleden Willem Bakker en Harry van den Berg.
 
“Een intercityverbinding van 100 miljoen is prima te verdedigen. Krankzinnig is het uitgeven van 10 miljard euro om er voor te zorgen dat de anderhalve passagier per uur die van Eindhoven naar Düsseldorf wil een paar minuten sneller op plaats van bestemming is. Dan ben je het spoor bijster en de weg volledig kwijt”.
 
De PVV heeft het provinciebestuur een lijst met 8 grote knelpunten op de Brabantse snelwegen en de N65 meegegeven, met concrete voorstellen en een kostenoverzicht. “Het aanpakken van alle knelpunten kost in totaal minder dan de helft dan dit bizarre spoorplan”.
 

Read More

De PVV is het groene gehobby van het Brabantse provinciebestuur meer dan zat. “Naast het verpesten van Noord-Brabant met nog eens ruim 150 windturbines van bijna 200 meter hoog, weet dit bestuur ook het woongenot van vele Brabanders te verpesten met het kleumen in een miskleun die 0-op-de-meter-woning heet”. Dat slachtoffers van “de groene gekte” weken moeten wachten op een monteur en worden afgescheept met een straalkachel is volgens de PVV een regelrechte schande.

De PVV zegt het isoleren van woningen prima te vinden, maar vindt het streven naar 0 op de meter een stap te ver. “Eenvoudige isolatie een betere apparatuur rendeert al snel, dat is prima. Maar met al die zonnepanelen en warmtepompen komen we in het gebied dat een beetje energiewinst onevenredig veel geld kost. Dan ben je je groene ideologie aan het doordrammen en werk je mee aan het 100 miljard euro kostende debacle van de eeuw dat Energieakkoord heet en minder dan een lachwekkende 0,002 graden temperatuurdemping oplevert”.

In statenvragen stelt de PVV dat het 0-op-de-meter project stopgezet moet worden. “Geld dat je uitgeeft aan aantoonbaar volstrekt nutteloze energiesubsidie kan je niet besteden aan hogere dijken of onderzoek naar bijvoorbeeld thoriumenergie, waarmee eventuele problemen beheersbaar en opgelost kunnen worden”.

Read More

Geacht college,
De beantwoording van onze eerdere vragen omtrent de gang van zaken bij “Het Verdrag van Wenen” en het akkoord over de bereikbaarheid van Zuid-Nederland (1), roept bij de PVV-fractie de volgende vervolgvraag:
Bij de beantwoording (1) van vraag 4, inzake de kosten van een 3e rijstrook op de A58 tussen Tilburg-Centrum-West en Knooppunt Sint Annabosch komt u met een kostenschatting van € 240 miljoen, terwijl het zandbed er al ligt en geen enkel kunstwerk hoeft te worden omgebouwd. Ter vergelijking: een eenvoudiger project op de A58, de 3e rijstrook van Batadorp naar Oirschot kostte voor een traject van 8,4 kilometer € 15,2 miljoen. Vertaald naar Tilburg-Centrum-West – Knooppunt St. Annabosch komen wij dan op € 54 miljoen.
 
- Bent u het met de PVV eens – gezien het kostenplaatje van vergelijkbare projecten elders in het land (2) – dat dit bedrag schromelijk overdreven is voor het traject van 2x 15 kilometer? Zo nee, waarom niet?
 
- Graag zien wij de onderbouwing van de geprognotiseerde € 240 miljoen
 
- Bent u bereid, dat indien nadere calculatie een stuk lager uitvalt, een volwaardige derde rijstrook alsnog te overwegen op dit traject en dat bij de minister onder de aandacht te brengen? Zo nee, waarom niet?
 
Namens de PVV-fractie Noord-Brabant,
 
Vriendelijke groet,
 
Harry van den Berg

 

  1. http://www.brabant.nl/politiek-en-bestuur/provinciale-staten/vergaderstukken-en-besluiten-ps-en-commissies/statenvragen-en-antwoorden/download.aspx?qvi=55690
  2. https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-113922.pdf

 

Beantwoording: pdfVervolgvragen_Glossy_bereikbaarheid_Zuid-Nederland_beantwoording_dd_02-02-2016.pdf