De Statenfractie PVV Noord-Brabant wil dat het provinciebestuur zich verzet tegen de vestiging van aanmeldcentra voor asielzoekers in Budel en Gilze-Rijen.
“Deze asielzoekers zijn al diverse veilige landen gepasseerd voordat zij in Nederland arriveren. Zulke zogenaamde vluchtelingen zijn wat de PVV betreft niet welkom in Brabant of in de rest van Nederland, ze moeten worden opgevangen in de eigen regio. Onze grenzen moeten worden gesloten voor hen!!”, aldus PVV Noord-Brabant fractievoorzitter Van Hattem.
In Statenvragen vraagt de PVV aan Gedeputeerde Staten welke effecten te verwachten zijn voor de leefbaarheid, het vestigingsklimaat en de sociale veiligheid door de komst van deze aanmeldcentra. Daarbij roept de PVV het provinciebestuur op om bij de staatssecretaris duidelijk te maken dat de aanmeldcentra in Brabant ongewenst zijn.
Via de raadsinformatiebrief nummer 28 d.d. 15 juli van de gemeente Dongen (1), heeft onze fractie kennis genomen van de werkelijke reden achter het niet vaststellen van de begroting van de OMWB op 1 juli jl.
In deze informatiebrief vinden we het volgende:
‘Een meerderheid van de aanwezige leden stemde voor de vaststelling van de begroting 2016.
In artikel 12 van de gemeenschappelijke regeling OMWB is echter bepaald, dat besluiten worden genomen met een meerderheid van stemmen van de aanwezige leden. Bij besluiten betreffende het vaststellen van de begroting, begrotingswijzigingen en de jaarrekening, dient de meerderheid tevens tenminste de helft van de totale omzet van het voorafgaande jaar te vertegenwoordigen.
Uit een analyse na de stemming bleek dat de deelnemers die voor de vaststelling van de begroting 2016 stemden, niet meer dan de helft van de omzet van het voorafgaande jaar vertegenwoordigden. Daardoor is de begroting 2016 niet vastgesteld.’
1. Kan het college aangeven waarom het niet duidelijk heeft gemaakt dat een reglementaire reden ten grondslag lag aan het niet vaststellen van de begroting 2016 van de OMWB?
2. Was het college tijdens de PS-vergadering van 10 juli jl. hiervan al wel op hoogte? Zo nee, is het college het dan met de PVV eens dat dit wel zo had moeten zijn? Zo maakte de gemeente Dongen al op 8 juli jl. per brief duidelijk wél op de hoogte te zijn. (2)
3. Is het college het met de PVV van eens dat hier sprake is onvolledig informeren vanuit GS richting PS?
Op de site van de OMWB is van de vergadering van 1 juli geen verslag vinden.
4. Kan het college het verslag van deze vergadering overleggen?
5. Kan het college duidelijk maken welk standpunt door de provincie is ingenomen tijdens deze vergadering?
In de beantwoording technische vragen over de Omgevingsdiensten voorafgaand aan de PS-vergadering van vrijdag 10 juli jl. wil het college het laten overkomen alsof het ontbreken van toelichting over de dekking van het budget van € 1,5 miljoen voor de investeringsagenda de reden was achter het niet vaststellen van de begroting. Dit blijkt nu niet zo te zijn, het betreft volgens de raadsinformatiebrief van de gemeente Dongen een reglementaire kwestie.
6. Waarom heeft het college in de beantwoording op de technische vragen aangegeven dat onduidelijkheden over de dekking van het budget van € 1,5 miljoen voor de investeringsagenda de reden waren voor het niet vaststellen van de begroting 2016, terwijl uit de raadsinformatiebrief van de gemeente Dongen blijkt dat het motief hiervoor geheel anders was?
Met vriendelijke groet,
Namens de Statenfractie PVV Noord-Brabant,
Louis Roks
Alexander van Hattem
1 http://www.dongen.nl/gemeenteraad/dsresource?objectid=12339&type=org
2 http://www.dongen.nl/gemeenteraad/dsresource?objectid=12340&type=org
Beantwoording: Begroting_OMWB_en_informatieplicht_GS_beantwoording_dd_01-09-2015.pdf
Geacht college,
Volgens berichtgeving heeft Arriva zich bij een nikaabdragende vrouw verontschuldigd voor de weigering van een buschauffeur om deze vrouw tot de bus toe te laten. De PVV-fractie heeft hierover de volgende vragen:
1 Bent u bekend met het bericht ‘Excuses om weigeren vrouw met nikaab in bus’?1
2. In het Programma van Eisen Openbaar Vervoer Noord-Brabant 20152 heeft u in paragraaf C11 over sociale veiligheid vermeld: “Het rijdend personeel rijdt veilig en is verantwoordelijk voor de rust en orde in het voertuig.” Onder punt C11.10 geeft u aan dat “het handhaven of verbeteren van de veiligheidsgevoelens bij Reizigers en personeel” een speerpunt is. Deelt u de mening van de PVV dat een buschauffeur het volste recht heeft om personen het recht tot toegang tot een bus te weigeren omwille van de veiligheidsgevoelens en de orde en rust in het voertuig?
3. Op 22 mei jl. maakte het kabinet haar voornemen bekend gezichtsbedekkende kleding, waaronder nikaabs, te willen verbieden in het openbaar vervoer, mede vanuit het oogpunt van veiligheid.3 Bent u het met de PVV-fractie eens dat, gelet op dit kabinetsstandpunt, gelet op de mensonterende islamitische ideologie4 die de nikaab uitdraagt en de onherkenbaarheid van de in de nikaab verblijvende persoon, de buschauffeur het volste recht heeft deze persoon te weigeren? Zo nee, waarom niet en heeft de chauffeur dan volgens u wel of niet het recht toegang te weigeren voor personen met bivakmutsen, gesloten integraalhelmen of gezichtsbedekkende maskers?
4 Bent u bereid om het publiekelijk op te nemen voor deze buschauffeur en zijn verantwoordelijkheid om de veiligheid en veiligheidsgevoelens van zichzelf en zijn passagiers te handhaven, conform het gestelde in het Programma van Eisen, zo nee, waarom niet?
5 Bent u bereid boerka- en nikaabweigerende buschauffeurs en andere werknemers in het publieke domein, die verantwoordelijkheid dragen voor anderen, toe te staan boerka’s, nikaabs en andere niet-herkenbare personen te weigeren totdat het boerkaverbod van kracht is? Zo nee, waarom niet?
Hoogachtend,
Namens de PVV fractie Noord-Brabant
Alexander van Hattem
Harry van den Berg
2 http://www.ovpro.nl/wp-content/uploads/2013/09/Programma-van-Eisen.pdf
4 http://www.thereligionofpeace.com/
Beantwoording: Nikaabweigerende_buschauffeur_beantwoording_dd_14-07-2015.pdf