Geacht college,

Onze fractie heeft kennisgenomen van het zeer verontrustende artikel van de Telegraaf[1] over de verouderde infrastructuur die onze mobiliteit en economie bedreigt. De overheid heeft de afgelopen jaren steeds minder geld uitgetrokken voor infrastructuur (van 2 procent bruto binnenlands product naar 1.2 procent). Daarom groeit het aantal te oude bruggen, sluizen, overwegen en technische installaties langs de weg snel. Hierdoor komen er steeds meer storingen, afsluitingen en beperkende maatregelen en dat heeft een enorme impact op onze economie en welvaart.

Read More

Geacht college,

De PVV heeft afgelopen weekend met verbazing kennisgenomen van het artikel "Misstappen bij plasticbedrijf, maatregelen kwamen pas jaren later" op de website van het Brabants Dagblad[1]. Het artikel schetst een schokkend beeld van herhaalde overtredingen door plasticbedrijf Sabic in Bergen op Zoom, waarbij gevaarlijke stoffen als siloxanen te veel zijn uitgestoten. Deze stoffen zijn hormoonverstorend en potentieel kankerverwekkend, en hadden al sinds 2018 sterk beperkt moeten worden. De provincie, via de omgevingsdienst, lijkt veel te laks te hebben opgetreden. Dit roept ernstige vragen op over de bescherming van Brabantse burgers, de handhaving van milieuregels en de invloed van grote multinationals op ons toezicht.

Daarom hebben wij de volgende vragen:

Read More

Geacht college,

Uit een recent artikel op de website van het project Noord-Zuid Limburg[1] blijkt dat de Vlaamse overheid definitief plannen heeft vastgesteld voor de infrastructurele aanpak van de N74 (Het project Noord-Zuid Limburg Fase 1). Dit betekent onder andere een ondertunneling bij Houthalen-Helchteren, waarvan de voorbereidingswerkzaamheden al zijn gestart. Dit versterkt ook het internationale verkeer over de aansluitende N69. Desgevraagd gaf gedeputeerde Smeulders bij de begrotingsbehandeling op 7 november jl. aan niet op de hoogte te zijn van de definitieve vaststelling van voornoemde plannen door de Vlaamse overheid. Daarnaast liggen de plannen nog steeds op tafel voor de aansluitende N71, de omleiding om Neerpelt, die eveneens extra verkeersdruk op de N69 kan veroorzaken.[2]

In de beantwoording van onze eerdere vragen van 27 augustus 2025[3] gaven Gedeputeerde Staten aan dat er “geen aanleiding is” om de N69 te verbreden of aan te passen, en dat de provincie geen plannen heeft voor extra maatregelen aan het zuidelijke deel bij De Barrier.
De ontwikkelingen aan Vlaamse zijde roepen echter de vraag op of dit standpunt nog houdbaar is, gezien de verwachte verkeersgroei en de toenemende drukte in Valkenswaard, Borkel en Schaft.

Daarom hebben wij de volgende vragen:

Read More