Geacht college,
Wéér wordt een infrastructureel project in Brabant op de lange baan geschoven en wordt ook hier voor lapmiddelen gekozen i.p.v. een gedegen herinrichting.[1] Ditmaal gaat het om de N65 tussen Den Bosch en Tilburg. En ook dit keer komt het door het doorgeslagen stikstofbeleid. Hierdoor zal de verkeerscongestie en verkeersonveiligheid wederom toenemen, terwijl de Brabantse autorijder snakt naar meer nieuwe wegen en herinrichting van de bestaande (onveilige) wegen. Het Brabantse wegennet zit in een vicieuze cirkel. Jarenlang worden plannen gemaakt om wegen aan te leggen of te herinrichten en op het laatste moment gaat er weer een streep door de plannen vanwege o.a. stikstof. Dat is de reden dat onze provincie dichtslibt en er veel verkeersslachtoffers te betreuren zijn. En dat terwijl Gedeputeerde Staten toch steeds maar roept dat ze het aantal verkeersslachtoffers naar 0 willen terugbrengen. Die wens is een utopie als er niet snel wat gaat veranderen aan het huidige rampzalige beleid.
Daarom de volgende vragen:
Geacht college,
Op de in oktober 2021 geopende Westparallel van de N69 t.h.v. Riethoven heeft afgelopen week een dodelijk ongeval plaatsgevonden.[1] De bestuurder schoot door de smalle middenberm en kwam op de verkeerde weghelft frontaal in botsing met een ander auto. In mei van dit jaar botste twee vrachtauto’s op elkaar, waardoor een bestuurder bekneld kwam te zitten en in oktober 2022 botste twee voertuigen frontaal op elkaar, omdat ook toen een auto door de middenberm schoot en op de verkeerde weghelft terecht kwam.[2] De PVV maakt zich ernstige zorgen over de verkeersveiligheid op deze Westparallel van de N69. Zeker omdat wij tijdens de realisatiefase er steeds op hebben gehamerd dat de weg 2x2 baans zou moeten worden i.v.m. de verkeerscongestie (I/C verhouding van 0.81%). Ook het ontbreken van een geleiderail in de smalle middenberm op deze drukke weg is nu al funest gebleken. Tevens zijn er geen pech- of noodstroken en kunnen de nooddiensten de plek van een ongeval vaak moeilijk bereiken omdat er maar één rijstrook is.
Daarom de volgende vragen:
Geacht college,
Deze week is bekend geworden dat Eindhoven Airport vanaf 2026 privévluchten gaat weren. Dit omdat de luchthaven sneller wil verduurzamen de komende jaren. Het besluit valt onder een pakket van maatregelen om de CO2 uitstoot te reduceren en geluidsoverlast te beperken de komende jaren. De PVV wil graag duidelijkheid krijgen over de consequenties van deze maatregel.
Daarom de volgende vragen: