Amendement Agrofood

Provinciale Staten van Noord-Brabant, in vergadering bijeen op 4 juli 2014, behandeld het Statenvoorstel 47/14 inzake de Voorjaarsnota 2014;

Besluiten, dat de volgende tekst aan beslispunt 2 van het ontwerp-besluit van het Statenvoorstel wordt toegevoegd: “(…begrotingsboekwerk 2015), met dien verstande dat de in Tabel 3 ´Knelpunten binnen bestaand beleid´ van bijlage 1 A punt 2 genoemde bedragen worden besteed aan ondersteuning van de burgers in urgentiegebieden in de omgevingsdialoog i.p.v. kennisoverdracht en communicatie naar de consument over de waarde van ons voedsel”.

Toelichting:

•           Op 7 februari zijn de Structuurvisie en de Verordening Ruimte 2014 door PS vastgesteld en hierin hebben agrarisch ondernemers de opdracht gekregen om met hun omgeving in dialoog te gaan bij majeure bedrijfsveranderingen en -ontwikkeling.

•           ‘’Door kennisoverdracht en communicatie over hetgeen er in Brabant gebeurt op het gebied van Agrofood kan de consument zich bewuster worden van de waarde van ons voedsel en de keuzes die hij/zij heeft in zij/haar gedrag.‘’ is geen kerntaak van de provincie.

•           De positie van burgers in urgentiegebieden aan de omgevingsdialoog is niet evenwichtig indien omwonenden, in tegenstelling tot ondernemers en gemeenten, niet beschikken over professionele ondersteuning en over dezelfde mate van (gezondheidstechnische, juridische) kennis als de dialoogpartners.

Partij voor de Vrijheid

Joyce Kardol

Motie HOV2 Eindhoven

Provinciale Staten, in vergadering bijeen op 3 en 4 juli 2014

constaterende

- dat het aanleggen van de busbaan op de Sterrenlaan in Eindhoven de capaciteit voor het autoverkeer grofweg gehalveerd heeft

- dat hierdoor de reistijd voor automobilisten vanuit Nuenen naar Eindhoven v.v. in de spits aanzienlijk is toegenomen

- dat van de busbanen op de Sterrenlaan feitelijk nauwelijks gebruik gemaakt wordt met zelfs in de spits gemiddeld maar 1 bus per 12 minuten

- dat deze situatie buitengewoon frustrerend kan zijn voor de automobilisten

overwegende

- dat door de verkeerschaos sluipwegen gezocht worden

- dat zowel door het sluipverkeer als door het filerijdende verkeer de uitstoot van schadelijke stoffen in de wijken rondom de Sterrenlaan waarschijnlijk toegenomen is sinds de start van de aanleg van dit deel van de HOV2

- dat ook voor de aansluitende wegen naar Winkelcentrum Woensel en vervolgens Eindhoven-Centrum nog projecten op stapel staan waarbij de capaciteit voor het autoverkeer gehalveerd wordt

roept het college op

- de gevolgen op het gebied van voertuigverliesuren en de luchtkwaltieit in omliggende wijken, alsmede op de Sterrenlaan zelf, van de halvering van de autocapaciteit op de Sterrenlaan te laten onderzoeken, deze aan provinciale staten mee te delen en vervolgens deze over

- verdere subsidiëring van het vervolgtraject HOV2 en

- eventueel terugdraaien van de halvering van de autocapaciteit te laten beslissen, respectievelijk te adviseren en tot die tijd de middelen voor dit deel van de HOV2 terug te trekken en te reserveren voor eventuele latere realisering van een al dan niet aangepaste HOV2

en gaat over tot de orde van de dag

PVV

Harry van den Berg

Motie Maaiveld+ Vught

Provinciale Staten, in vergadering bijeen op 3 en 4 juli 2014

Constaterende

- dat er een overeenkomst gesloten is omtrent de PHS te Vught, waarbij in Vught tegen circa € 250 miljoen méérkosten een spoorbak wordt aangelegd.

overwegende

- dat de zogenaamde Maaiveld+ variant niet onderzocht is vanwege kennelijke weerstand vanuit de burgers en politiek in Vught, terwijl deze een vergelijkbaar probleemoplossend vermogen heeft.

- dat de Maaiveld+ variant volgens inschatting van de indiener al gauw 200 miljoen euro goedkoper uitvalt dan de voorgestelde V3-variant

- dat het uitgeven van 200 miljoen euro extra voor een iets fraaier uitzicht van enkelen een gotspe is

- dat de staatsspoorlijn H, welke het hier betreft in 1868 is opgeleverd en derhalve het voor alle huidige inwoners van Vught een keuze is geweest om nabij deze spoorlijn te gaan wonen

- dat bij de Maaiveld+ variant de provinciale bijdrage bij dit deel van het PHS traject ongeveer 62,5 miljoen euro lager uitvalt

- dat met deze 62,5 miljoen euro spoorse doorsnijdingen elders, zoals in Boxtel en Rijen, afdoende kunnen worden verbeterd en eventueel middelen aan andere infraprojecten toegevoegd kunnen worden.

roept het college op

- alsnog de Maaiveld+ variant volledig te laten onderzoeken en mee te nemen in het vervolgtraject van de PHS

en gaat over tot de orde van de dag

PVV

Harry van den Berg