Voorzitter, dit college vraagt ons om geen wensen en bedenkingen te uiten. De PVV heeft echter wel degelijk wensen en bedenkingen op de constructie van dit project.
20 november 2015 sprak de gedeputeerde Merrienboer tijdens Provinciale Statenvergadering de memorabele woorden: ''Wij zijn geen bankier''. De ambities van dit college lijken echter wel op bankiertje spelen. Met voorliggend Statenvoorstel wil dit college een lening oftewel verkapte subsidie van 22 miljoen euro verstrekken aan de Staat der Nederlanden.
Moet de provincie de bal op pakken daar waar de banken behoudender zijn?
Het bedrijfsleven achter blijft?
En de Rijksbegroting tekort schiet?
Een lening van 22 miljoen euro betekent dat het Rijk de hand op de knip kan houden of was het Defensiebudget van ruim 8 miljard euro op na de recente naheffing van een half miljard euro voor deze vliegende Fyra?
Wij lazen tot onze grote verbazing in het Eindhovens Dagblad van 26 november jl. een verontrustend bericht over de werkzaamheden die de Combinatie Jeugdzorg voornemens is te gaan doen in 2016.[1]
Ze geven in dit bericht aan dat ze in 2016 honderd alleenstaande jongeren uit Syrië en Eritrea op gaan vangen en begeleiden. Dit verbaast ons enorm, omdat deze organisatie juist vorig jaar nog aangaf dat de transitie kommer en kwel was en dat ze de kerntaken niet aan konden en er dus veel Brabantse jeugdigen tussen wal en schip dreigen te belanden. Dit is ook te lezen in de u bekende monitor Transitie Jeugdzorg. Ook konden we recent nog lezen dat de uitvoering van de jeugdzorg voor de gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant alleen al dit jaar een tekort van 9,5 miljoen euro heeft opgeleverd.[2]
Deze berichtgeving roept bij de PVV Noord-Brabant de volgende vragen op:
Op de website van de VNG is het Bestuursakkoord Verhoogde Asielinstroom d.d. 27 november 2015 te vinden dat tussen Rijk en gemeenten werd gesloten. In dat akkoord is een rol beschreven voor de provincies. Dat leidt tot de volgende vragen van de PVV Noord-Brabant:
1. Bent u bekend met het Bestuursakkoord Verhoogde Asielinstroom1?
2. Bent u bekend met de artikelen 2.3.3 en 2.3.4 waarin diverse rollen en taken voor de provincies op het gebied van asielinstroom worden beschreven?
3. Bent u vooraf ingelicht over het voornemen van Rijk en gemeentes om een aantal provinciale rollen en taken in dit akkoord tussen Rijk en gemeentes op te nemen?
4. Volgens paragraaf 2.3.3 moeten binnen twee weken na het sluiten van het bestuursakkoord zogenaamde Regionale Regietafels operationeel moeten zijn, waarbij de provincies als deelnemers worden genoemd. Kan het college aangeven wat haar inzet is in deze organisatie?
5. Volgens paragraaf 2.3.4 wordt de provincie betrokken in een tussen Rijk en gemeentes te ontwikkelen regeling die eraan bijdraagt dat de taakstelling wordt gerealiseerd waarbij in het verlengde daarvan systeemprikkels worden geïntroduceerd. Bent u net als de PVV van mening dat het te bespottelijk voor woorden is om er zelfs maar over peinzen, laat staan het bestuurlijk vast te leggen dat er voor de opvang van asieleisers en huisvesting van vergunninghouders 'systeemprikkels' zouden moeten komen? Zo nee, waarom niet?
6. Kunt u aan de Brabanders uitleggen waarom het goed zou zijn om 'systeemprikkels' te ontwerpen, die er immers enkel toe gaan leiden dat gemeentes de huisvesting en opvang van vergunninghouders en asieleisers nóg meer prioriteit geven dan ze die nu al geven en daarmee in feite de eigen burgers stelselmatig mínder prioriteit toebedelen?
7. Bent u bereid met kracht afstand te nemen van deze intenties rondom systeemprikkels en bent u bereid te weigeren hieraan mee te werken? Zo nee, waarom niet?
8. Is het college bereid de heldere en krachtige boodschap af te geven naar het Rijk dat asieleisers in de regio opgevangen moeten worden en de Nederlandse grenzen dicht moeten? Zo nee, waarom niet?
9. Wanneer is voor het college de grens bereikt wat betreft de asielinstroom?
10. Wanneer bent u bereid om te zeggen 'genoeg is genoeg'?