Provincie Noord-Brab​ant lanceert openbaar subsidiere​gister dankzij initiatief PVV

Vandaag lanceerde de Provincie Noord-Brabant het publiek toegankelijke subsidieregister. De PVV Noord-Brabant vroeg het college van gedeputeerde staten vorig jaar zomer om de instelling hiervan, en vandaag is het subsidieregister een feit: alle Brabanders kunnen vanaf nu zien welke organisaties of bedrijven hun belastinggeld ontvangen (Via: http://www.brabant.nl/actueel/nieuws/2012/april/eerste-publicatie-openbaar-subsidieregister.aspx). Statenlid Van der Kammen van de PVV Noord-Brabant: "onze fractie is trots op dit bereikte resultaat. Nu kan eindelijk iedereen in Brabant zelf zien naar welke organisaties of instellingen het Brabantse belastinggeld gaat en waaraan het wordt besteed." Onlangs zegde het college ook toe om declaraties en bestuurskosten via een openbaar te raadplegen register te publiceren. Van der Kammen: "Ik ben erg tevreden over de wil en de inzet van de provincie op dit vlak, en ben ervan overtuigd dat ook voor de bestuurlijke kosten en declaraties snel resultaat kan worden bereikt in de vorm van het toegezegde declaratieregister."

Spreektekst Statenvergadering 30-3-2012 Stichting BCH 2018

Voorzitter,

Een citaat: "Je kunt voor of tegen zijn, maar het moet wel goed geregeld worden". Ik kom hier nog op terug.

In de handleiding voor steden die dingen naar culturele hoofdstad Europa die in het kader van de Stichting Eindhoven/Brabant 2018 relevant is, wordt gezegd dat men zich moet concentreren op de kwaliteit en de bijzondere eigenschappen van de projecten en niet op de politieke dimensie van de contacten. De Europese dimensie van het evenement dient objectief benaderd te worden.

Verder staat er te lezen dat het bij de voorbereiding van het evenement van cruciaal belang kan zijn dat de artistiek directeur en de met de uitvoering van het programma belaste structuur, onafhankelijk zijn van de politieke autoriteiten. Oftewel: Europa dicteert dat de politiek zich niet met de inhoud moet bemoeien en gewoon een blanco cheque moet uitschrijven. Wat is er gebeurd met het aloude credo "wie betaalt, bepaalt"? Sinds Europa over ons regeert is dat credo kennelijk geschrapt en vervangen door: "wie betaalt, moet geld schuiven en verder zijn mond houden".

Door het oprichten van deze stichting, met als doel het gezamenlijk publiek belang van het binnenhalen van de titel Culturele Hoofdstad 2018 behartigen, komt de politiek op afstand te staan. Daarom is het noodzakelijk dat de provincie Noord-Brabant de vinger aan de pols kan houden en erop kan toezien dat publieke middelen, die door de provincie ter beschikking worden gesteld, op een verantwoorde manier worden ingezet. We moeten niet vergeten dat het om heel veel gemeenschapsgeld gaat en dus heeft de Brabantse burger er recht op volledig geïnformeerd te zijn en iets te zeggen te hebben over waar zijn zuurverdiende geld aan wordt besteed.

Lees meer: Spreektekst Statenvergadering 30-3-2012 Stichting BCH 2018

Statenvoorstel PS 09/12 – Vaststelling inpassingsplan Beekse Bergen

Voorzitter, vandaag besluiten we over een langdurig en veelbesproken onderwerp. Als fractie zijn wij groot voorstander om de Brabantse toerismesector en Brabantse ondernemers te stimuleren. We ondersteunen dan ook het plan om de economische positie van Brabant te verbeteren en delen dan ook de opvatting, zoals ook omschreven in de structuurvisie ruimtelijke ordening, dat dit plan een groot openbaar belang dient en een impuls is voor de werkgelegenheid. Met name in een periode waar de laatste maanden de werkeloosheid in Brabant weer fors oploopt zouden we als Staten een impuls van de werkgelegenheid, 75 arbeidsplaatsen, juist moeten stimuleren.

De wens van Beekse Bergen om een onderkomen te creëren voor Afrikaanse savannedieren, Simbaa, Timon en Pumbaa, dateert al van enige tijd geleden. Een waarvan de eerste plannen zelfs nog dateren van voor de geboorte van onze jongste Statenleden. Bijna drie jaar geleden heeft de Statencommissie geconstateerd dat het aanvankelijke plan noodzakelijk was vanuit bedrijfseconomische noodzaak, maar dat het de ecologische draagkracht overschreed. Derhalve is het plan bijgesteld en maar liefst de helft ingekrimpt naar 22,4 hectare. Het grondgebied is al in eigendom van initiatiefnemer, is al geen vrij toegankelijk bosgebied en initiatiefnemer voldoet ruimschoots met de 39,5 hectare en een natuurfonds van een half miljoen aan onze gestelde voorwaarden van natuurcompensatie. Dit is te lezen in, wat – de fracties aan zou moeten spreken – in de duurzaamheidstoets (Thelos driehoek, people-planet-profit). Compenseren binnen de EHS of nabij het gebied is volgens onze eigen verordening toegestaan, dus laten we hier nu ook niet langer over discussiëren en de eventuele discussies voeren tijdens de bespreking van de verordening ruimte. Laten we kwaliteit boven kwantiteit plaatsen. De economische positie van Brabant is hier van belang en als we de linkse milieuclubjes hun gang laten gaan is Brabant in de toekomst geheel EHS. Kortom, waarom zouden we de Brabantse burgers niet willen laten genieten van dit gebied en de dieren, waarin de Beekse Bergen overigens een belangrijke bijdrage levert aan de instandhouding van onder meer bedreigde diersoorten.

Lees meer: Statenvoorstel PS 09/12 – Vaststelling inpassingsplan Beekse Bergen