PVV Noord-Brabant: Snel spitsstroken op A58!

De Provincie en enkele partners zijn op zoek naar een oplossing voor spookfiles op de A58. Volgens de PVV gaat die oplossing niet gevonden worden zonder extra rijstroken. “90.000 Voertuigen per dag laten zich niet zonder vertragingen over 2x2 rijstroken persen, het zogenaamde harmonica-effect is onvermijdelijk, met of zonder innovatieve toeters en bellen”, aldus woordvoerder Harry van den Berg.

“Om te beginnen moet de brug over het Wilhelminakanaal bij Oirschot verbreed worden. Voor de rest kan over de gehele lengte tussen Bergen op Zoom en Eindhoven op korte termijn een spitsstrook ingepast worden tegen relatief geringe kosten, vooruitlopend op een definitieve verbreding. Dit laatste idee werd eerder op de A2 toegepast vooruitlopend op de ombouw van de Randweg bij Eindhoven”.

“Daarnaast kan toeritdosering soelaas bieden om de doorstroming te bevorderen. Een verbod voor doorgaand vrachtverkeer op sluiproutes langs de A58 kan in aanpalende dorpen op zeer korte termijn de overlast beperken en te traag invoegen op de snelweg wordt daarbij ook voorkomen” aldus de Brabantse PVV-fractie.

Harry van den Berg

Lees meer: PVV Noord-Brabant: Snel spitsstroken op A58!

Brief Plasterk gewogen stemming commissies

Logistiek Park Moerdijk moet van agenda Provinciale Staten

’s-Hertogenbosch, 19 september 2013

In de Provinciale Statenvergadering van morgen, vrijdag 20 september, staat het Logistiek Park Moerdijk ter besluitvorming op de agenda. De fracties van PvdD, D66, OSN, GroenLinks en PVV willen dat dit onderwerp van de agenda wordt afgevoerd, omdat het om verschillende redenen nog niet rijp is voor behandeling in PS.

In de commissievergadering van 30 augustus is een second opinion toegezegd over dit project. Nu dit rapport nog niet beschikbaar is, is zorgvuldige besluitvorming over dit onderwerp nog niet mogelijk."In tijden van crisis vinden we het niet gepast om roulette te spelen met publiek geld voor een project waarvan nut en noodzaak niet zijn aangetoond. Daarbij komt dat er op het havenschap zelf nog 130 hectares bestaand bedrijventerrein braak liggen, inclusief een niet gebruikte binnenhaven, die samen al 100 miljoen euro hebben gekost,"aldus Partij voor de Dieren-fractievoorzitter Marco van der Wel.

“Ook heeft het LPM een grote impact op de leefbaarheid en bereikbaarheid van het dorp Moerdijk omdat het helemaal ingeklemd dreigt te raken, dus redenen genoeg om eerst een second opinion af te wachten,"aldus PVV-fractievoorzitter Alexander van Hattem.

Bovendien is gisteren het advies van de Commissie van Advies ‘Port of Moerdijk 2030’ bekend gemaakt, waarin commissievoorzitter Nijpels adviseert om het dorp Moerdijk bij verdere uitbreiding van het industriegebied geheel te verwijderen, omdat er anders geen leefbare situatie meer zou bestaan.

“Deze ontwikkelingen moeten bij de discussie over het LPM betrokken worden, anders wordt het een self-fulfilling prophecy voor de leefbaarheid: als PS nú in zou stemmen met het LPM, is er straks géén weg meer terug. Nu lijkt het er op dat men dit besluit er snel even doorheen wil jassen, het moet daarom nu van de agenda,”aldus Van Hattem.

De PvdD en PVV zullen vrijdag samen met D66, GroenLinks en OSN een ordevoorstel indienen om het Statenvoorstel over LPM van de agenda af te voeren en opnieuw in commissieverband te bespreken.

Namens de PVV Noord-Brabant,                              Namens de PvdD Noord-Brabant,

Alexander van Hattem                                                Marco van der Wel