Geacht College,

Via de website van Omroep Brabant (1), maar ook vanuit de auto, zien wij de opbouw van windturbines pal naast de snelweg A58 tussen Oirschot en Moergestel. De PVV-fractie heeft hierbij de nodige vragen:

  1. Er is sprake van extra filevorming op de A58 bij de opbouw van deze windturbines, die mogelijk nog enkele weken lang kan aanhouden. Kan het college aangeven op welke plaatsen in Noord-Brabant nog meer windturbines gepland zijn binnen 250 meter van een snelweg? Zo ja, dan graag een uitputtende lijst met aantallen per project, langs welke weg, de afstand tot die weg en de geplande data van oplevering.
  2. De windturbines worden pal aan de snelweg gebouwd. Bij een gloednieuwe Enercon windturbine bij Urk vloog een stuk wiek van 100 x 80 cm door de lucht(2), maar ook op andere plaatsen (3)(5) zijn wieken afgebroken en bijna overal storten jaarlijks vele tientallen (beschermde) vogels (ook op de weg) neer wanneer ze (dodelijk) geraakt werden door windturbines (4)(5) of knakten windturbines om (5). Is het college bekend met deze voor het wegverkeer zeer grote gevaren? Zo ja, waarom heeft het provinciebestuur – in het licht van de bovengenoemde feiten - toestemming heeft gegeven om zó dicht aan de snelweg te bouwen?
  3. Zowel uit gegevens van het CBS (6) als uit onderzoek van de heer Mulder (Rijks Universiteit Groningen (7)) blijkt dat het plaatsen van windturbines klimaat- en milieutechnisch volstrekt onzinnig is, eerder averechts werkt. Is het college bereid om deze informatie tot zich te nemen en daaruit de enig juiste conclusie te trekken: stoppen met al die landschapsverwoestende zogenaamd duurzame windmolens? Zo nee, waarom niet?

Read More

De Brabantse PVV-fractie stelt kritische Statenvragen over de subsidie die de provincie Noord-Brabant verstrekt om energie uit plantenwortels te winnen. De PVV fractie verwacht niet dat het doel van het project van Plant-e, om de zinkfabriek Nyrstar in Budel voor een groot deel in haar energiebehoefte te voorzien, haalbaar is. "De energiedichtheid is net als bij windenergie te laag en de techniek lijkt vrij gecompliceerd en duur."

De PVV vindt dat innovaties op energiegebied concurrerend moeten kunnen worden zonder subsidie. "Dat is ook de reden dat wij tegen windenergie zijn, waar tientallen miljarden aan subsidie in verloren gaan. Wij zijn niet voor duurzaam als het alleen maar duur is.", aldus Statenlid Harry van den Berg. "Het is op zich een creatief en technisch vernuftig idee, maar om daar bijna 274.000 euro belastinggeld aan te besteden heeft meer weg van een groen hobbyfeestje, dan van een verantwoorde investering". De PVV fractie vraagt daarom het provinciebestuur van deze subsidie af te zien.

Read More

 

De PVV heeft in vragen aan het Brabantse provinciebestuur aangedrongen op het plaatsen van verlichting bij het fietspad van Beers naar Cuijk. Eerder werd daar het fietspad indirect verlicht door de straatverlichting op de provinciale weg N321, maar die verlichting is weggehaald. Dit geeft een onveilig gevoel voor veel gebruikers van dit fietspad.
 
De provincie stelt dat alleen verkeersveiligheid telt voor het wel of niet plaatsen van verlichting. Onvoldoende sociale veiligheid is daarmee geen voorwaarde meer. "Ze zijn in de toren van Den Bosch horende doof voor de eigen burgers. Het idee dat je verlichting kan vervangen door wat heldere belijning is onzinnig. Men wil terecht mensen verleiden uit de auto te komen en te gaan fietsen, maar met dergelijk beleid jaag je ze de auto weer in", aldus statenlid Harry van den Berg.
 
Wat de PVV betreft worden alle provinciale fietspaden goed verlicht. "Ook bij onder meer Rijen en Valkenswaard zijn drukke, onverlichte fietspaden, die zeker in de donkere wintermaanden een onveilig gevoel kunnen geven. Voor een paar lantaarnpalen is meer dan genoeg provinciaal geld beschikbaar, dus ik begrijp niet wat het probleem is".

Read More