Geacht college,
In het begeleidend stuk bij de de 6e voorrtgangsrapportage SmartwayZ[1] lezen wij ondermeer: “Deelopgave A58 Tilburg – Breda: De MIRT-verkenning is in mei 2019 gestart, omdat de personele bezetting niet eerder rondgemaakt kon worden. Deze deelopgave heeft hierdoor een vertraging van ongeveer een jaar oplopen” en in de voortgangsrapportage zelf dat openstelling in 2026 verwacht wordt.
De PVV heeft daarover de volgende vragen:
Voorzitter, het nieuwe college zet met haar eerste begroting in op “trendbreuken”. Maar kan het college eens uitleggen met welke trends men breekt, omdat deze begroting juist nog harder voortborduurt op de trends van het vorige college: nog meer klimaatwaanzin, nog meer blinde eurofilie met Brussel als enige stip op de horizon en nog meer hobbyprojecten, deugfondsen, subsidiespilzucht, natura2000-gekte, etcetera. De enige breuken zijn het afbreken van de democratische (financiële) controle door PS en bovenal het tot de grond toe afbreken van onze boeren.
Voorzitter,
De PVV fractie draagt de wielersport een zeer warm hart toe. Desondanks vinden we de kosten van dit eenmalige evenement veel te hoog. De verschillende overheden dragen 6,4 miljoen euro bij plus 2,5 miljoen euro subsidie van VWS. Kosten die kunnen oplopen bij een eventueel negatief resultaat, waarvoor de publieke partners een aanvullende bijdrage moeten verstrekken, die zij contractueel niet kunnen weigeren. Gelet op de tekorten bij de Giro d’Italia 2016 in Gelderland is dit niet ondenkbeeldig.