Voorzitter,
Afgelopen zondag fietste ik met mijn gezin over de Maasdijk in Wijk en Aalburg, alwaar in de prachtige uiterwaarden het voetbalterrein ligt van VV Wilhelmina '26. Ik moest al trappende op de fiets denken, aan de begrotingswijziging die we vandaag behandelen. Op dat voetbalterrein, voorzitter had ik in mijn jeugdjaren een droom: Betaald voetbalspeler worden. De inzet die was er zeker vanuit mijn kant. Liep dag en nacht te voetballen en in gedachte had ik één doel: wekelijks mijn voetbalkunsten vertonen in een uitverkocht stadion.
In de Nederlandse politiek heeft men vaak de neiging zich vaag of wollig uit te drukken, wat mijns inziens enkel dient om ware bedoelingen te verbergen of kritische vragen te omzeilen.
Welnu, voorzitter, deze sportnota staat werkelijk bol van ambtelijke vage en wollige taal. Hoe maak je keuzes bereikbaar voor de Brabander? Nou niet met dit document.
De PVV wil de Brabantse automobilist feliciteren met de ongelijkvloerse kruising bij De Brandt op de N279. Graag zouden wij hen vaker feliciteren, met veel meer ongelijkvloerse kruisingen. Bij diverse spoorovergangen, op de N65 tussen Tilburg en Den Bosch en de N270 bij Brandevoort en Deurne bijvoorbeeld, maar ook op de N279-aansluitingen met de A2 en A50 en knooppunt Hooipolder.
De PVV stelt voor dit feestje te vieren met een verhoging van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur. Maar daarover hebben we het wel in 2019, als de kiezer met deze groene en linkse klimaat- en milieukerk heeft afgerekend. 16 Miljard in 15 jaar aan 2/100.000e van een graad minder opwarming van de aarde en grootschalige tekentafelnatuur uitgeven is een politieke keuze. Niet de onze: Een klein deel daarvan volstaat namelijk om vele ongelijkvloerse kruisingen en een veel betere verkeersveiligheid te realiseren.