Volgens Brabants Dagblad van 12 november 2015[1] waarschuwt de provincie dat 'elke Brabantse gemeente aan de beurt komt als het om opvang asielzoekers gaat'. De CdK zou in reactie op berichtgeving van Brabants Dagblad waaruit bijkt dat meer dan de helft van de gemeenten in de regio nog geen asielopvang binnen de eigen grenzen heeft gehad, aangeven dat 'geen enkele Brabantse gemeente onder haar verantwoordelijkheid zal uitkomen om een steentje bij te dragen aan de opvang van asielzoekers' en 'elke gemeente zal in aanraking komen met de opvang van asielzoekers'.

Dit leidt tot de volgende statenvragen:

1. Is het college bekend met de berichtgeving van Brabants Dagblad? Is deze juist?

2. De uitspraken van de Commissaris der Koning in Brabants Dagblad hebben een zeer hoog politiek gehalte. Hoe valt dat volgens het college te rijmen met de niet-politieke aard van de functie van Commissaris der Koning?

3. Is het college net als de PVV van mening dat het onacceptabel is de gemeenten asielopvang op te dringen? Zo nee, waarom niet?

4. Is het college net als de PVV van mening dat het niet aan de provincie is om zich met beleidsontwikkeling rondom asielopvang van gemeentes te bemoeien? Zo nee, waarom niet?

5. Erkent het college, net als de PVV, dat het een klap in het gezicht is van de burgers, wiens mening door de statements van de CdK op voorhand al terzijde wordt geschoven? Zo nee, waarom niet?

6. Is het college bereid om afstand te nemen van de uitspraken van de CdK, de gemeenten aan zet te laten zijn, en een krachtig geluid te laten klinken tegen de asielopvang? Zo nee, waarom niet?

Namens de PVV-fractie Noord-Brabant,

P. van der Kammen

A. van Hattem

 


[1]   http://www.anp360.nl/nieuws/article/15709604?h=162a87a043d89d9cdaed2a3ac7f3f6d8&c=305

 

Beantwoording: pdfReactie_cdk_op_opvang_asielzoekers_gemeenten_beantwoording_dd_01-12-2015.pdf

Geacht college,

Op de website www.opnieuwthuis.nl[1] valt te lezen dat de twaalf provincies en het IPO, samen met andere organisaties en overheden een "stimulerend samenwerkingsverband" vormen onder de naam "Het Platform Opnieuw Thuis". Dit platform heeft met het motto "van vluchteling naar buurtgenoot" als doel "de huisvesting van toegelaten vluchtelingen versnellen en verbeteren".

Dit roept bij de PVV Noord-Brabant de volgende vragen op:

  1. Sinds wanneer is de provincie bij dit platform betrokken? Op welk moment en op wiens initiatief is over de betrokkenheid van de provincie besloten? Zijn er voor of vanwege deelname -direct of indirect- kosten gemaakt? Zo ja, welke kosten en hoeveel?
  2. Waarom zijn Provinciale Staten niet actief geïnformeerd over de deelname aan dit platform?
  3. Heeft de provincie in dit kader overleg gevoerd met het COA? Zo ja, vanaf wanneer en waarover?
  4. Wat is de rol van het IPO in dit platform? In hoeverre heeft de provincie hierover overleg gevoerd in IPO-verband?
  5. Welke concrete activiteiten of bijdragen heeft de provincie geleverd binnen dit platform?
  6. Op de site van het platform zijn politiek gekleurde teksten te vinden over de zogenaamde vluchtelingenproblematiek, bijvoorbeeld "vluchtelingen met een verblijfsvergunning hebben recht op een dak boven het hoofd. Snel en goed. Alleen dán kunnen zij een nieuwe start maken en een bijdrage aan de samenleving leveren. Gemeenten staan voor de taak dat te organiseren. Een opgave waarbij ze breed steun nodig hebben en krijgen. Van Opnieuw Thuis." Waarom verleent het college medewerking aan deze politieke asielpropaganda?
  7. Doelstelling van het platform is het versnellen van huisvesting van asielzoekers. Wat is uw boodschap richting onze eigen Brabantse burgers die hierdoor langer op de wachtlijst voor een huurwoning moeten staan?
  8. Op het platform is een pilot te vinden voor “een snellere uitkering huur- en zorgtoeslag” voor asielzoekers. Wat is uw boodschap voor al onze eigen Brabantse burgers die krom moeten liggen om uitkeringen, huisraad, zorgverzekering, schoolgeld, toeslagen en andere financiële tegemoetkomingen voor deze gelukszoekers gratis ter beschikking te stellen? Wat is daarnaast de boodschap van het college aan de gewone hardwerkende Brabanders voor wie het college kennelijk de urgentie niet voelt om bureaucratische procedures te versnellen?
  9. Is het college net als de PVV van mening dat asielopvang geen kerntaak van provincie of IPO is?
  10. Bent u bereid het IPO op te roepen te stoppen met deze asielwaanzin? Zo nee, waarom niet? Bent u bereid het lidmaatschap van deze club op te zeggen?
  11. Bent u bereid om onmiddellijk te stoppen met deze facilitering van de asieltsunami?

Zo nee, waarom werkt u actief eraan mee dat gelukszoekers sneller een woning en uitkeringen van toeslagen kunnen krijgen dan onze eigen burgers?

Namens de PVV Noord-Brabant

Alexander van Hattem

Patricia van der Kammen

 


[1] https://www.opnieuwthuis.nl/het-platform#

 

Beantwoording: pdfPlatform_opnieuw_thuis_beantwoording_dd_19-10-2015.pdf

Volgens Eindhovens Dagblad van 24 september 2015 [1] zou de provincie niet de vijand zijn die kleine gemeenten zo snel mogelijk tot een herindeling wil bewegen, aldus gedeputeerde Spierings. Volgens het artikel krijgen de gemeentes in het gezamenlijke overleg dat plaatsvond ruimte voor eigen ideeën en experimenten.

Dat leidt tot de volgende vragen:

1. In juni 2015 stelde de PVV Noord-Brabant vragen over het feit dat het college voor de gemeentes van Land van Heusden en Altena koste wat kost een bestuurlijke fusie lijkt door te duwen, de gemeentes opjaagt door snel een plan voor bestuurlijke fusie te 'eisen', en er niet voor schroomt daar behoorlijk wat druk bij uit te oefenen. Zo antwoordde het college op vragen van de PVV dat een bestuurlijke fusie in Land van Altena per 1 januari 2019 het uitgangspunt blijft, ook als gemeenteraden het niet zien zitten, en dat het college desnoods bereid is gebruik te maken van bevoegdheden uit de Wet arhi [2], oftewel een fusie op te leggen. En nu opeens is er in het geval van Geldrop-Mierlo, Nuenen, en Son en Breugel, waarbij gedeputeerde Spierings het doet voorkomen alsof de provincie de bescheidenheid zelve is en geen haast lijkt te hebben als het gaat om herindelingen. Is het college net als de PVV van mening dat er sprake is van inconsistente stellingname van GS? Zo nee, waarom niet? Spreekt GS zich niet volledig tegen? Ze nee, waarom niet?

2.Kan het college uitleggen in welk opzicht deze twee casussen van elkaar verschillen dat het hanteren van een volstrekt andere handelwijze, visie en interbestuurlijke bejegening door het college zou rechtvaardigen?

3.Is het college net als de PVV van mening dat het college zich in het dossier gemeentelijke herindelingen met dit soort handelwijzen tot een volstrekt onbetrouwbare bestuurlijke partner heeft gemaakt? Zo nee, waarom niet?

Namens de PVV Noord-Brabant,

Patricia van der Kammen

 


[1] http://www.anp360.nl/nieuws/article/15277739?h=72f85ad0f7785422ee0dda5b6c0809f0

[2] http://www.pvvnoordbrabant.nl/index.php/nieuws/statenvragen/1293-persbericht-en-statenvragen-pvv-brabant-geen-slikken-of-stikken-bij-gemeentelijke-herindelingen

 

Beantwoording: pdfDraaiende_gedeputeerde_bij_herindelingen_gemeenten_beantwoording_dd_13-10-2015.pdf