WINDMOLENPARK LAARAKKERDIJK REUSEL

Voorzitter,

Deze week kreeg ik een signaal van de omwonenden van het nieuwe windturbinepark Laarakkerdijk in Reusel, dat vandaag 16 mei ons Noord-Brabantse provinciebestuur in het kader van het wederzijdse grensoverleg met het provinciebestuur van Antwerpen zal overleggen.

In samenspraak met de Vlaamse gemeente Arendonk zou de Antwerpse deputatie het windmolenpark Laarakkerdijk op de agenda willen zetten en bespreken. Dit windmolenpark komt namelijk pal tegen de Belgische grens te liggen, op steenworp afstand van de Arendonkse wijk de Rode Del. De gemeente Arendonk zou zeer ontevreden zijn dat er met de inwoners van de Rode Del geen rekening wordt gehouden.

Mijn eerste vraag is dan ook:

Klopt het dat er vandaag een overleg met de provincie Antwerpen plaatsvindt en staat het windmolenpark Laarakkerdijk daar op de agenda? Zo ja, welk standpunt zal daar door of namens GS verkondigd worden?

Verder melden de omwonenden dat de werkzaamheden voor de aanleg van het windturbinepark inmiddels zijn gestart, terwijl er nog geen omgevingsvergunning beperkte milieutoets is afgegeven.

Mijn tweede vraag is of u hiermee bekend bent en of deze constateringen kloppen. Zo ja, bent u bereid om bij de Omgevingsdienst Zuid-Oost Brabant opheldering te vragen waarom hier zonder noodzakelijke omgevingsvergunning werkzaamheden plaatsvinden en dit niet wordt gehandhaafd?

Spreektekst Jaarrekening 2013

Voorzitter,

We bespreken vandaag de jaarrekening 2013. Dat hier veel werk inzit staat buiten kijf, dank daarvoor aan de ambtelijke organisatie. Dat staat verder los van de inhoud.

Want inhoudelijk heeft de PVV nogal wat punten waar we vraagtekens bij plaatsen, en waarvan we hopen dat het college met een serieuze reactie zal komen.

Voorzitter, waarom er eigenlijk een jaarrekening wordt gepresenteerd met de kosten en de geleverde prestaties naast elkaar in dezelfde paragraaf is de PVV een compleet raadsel.
Door de stelselwijziging die vorig jaar is ingezet is het verband weg tussen de gepresenteerde kosten en de gepresenteerde beleidsprestaties. En dat verband is juist belangrijk bij de vraag of de burger waar krijgt voor zijn geld. Het college doet het in de jaarrekening echter nog steeds voorkomen alsof die samenhang er wél is.
Letterlijk is de jaarrekening per productgroep opgebouwd rondom de vragen:
-hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-hebben we daarvoor gedaan wat we wilden doen?
-heeft het gekost wat het mocht kosten?
En dat suggereert een samenhang tussen kosten en prestaties, en die is er volstrekt niet.
Hoewel we dit vorig jaar al hebben aangekaart, is er kennelijk niets gedaan om ervoor te zorgen dat de jaarrekening voor de belastingbetaler wél inzicht biedt in het verband tussen beleidsprestaties en kosten. Graag hoort de PVV van het college waarom niet?

Lees meer: Spreektekst Jaarrekening 2013

Spreektekst commissie ER "Woningisolatie"

Spreektekst commissievoorstel Ecologie en Ruimte 25 april 2014

5.B.1 Begrotingswijziging Faciliteren van woningisolatie in kader van werkgelegenheidsimpuls

Bij de najaarsbrief 2013 was de PVV al geen voorstander om belastinggeld te investeren voor het opzetten van organisaties bij 5 energiecoöperaties die vervolgens de woningbouwisolatiemaatregelen gaan coördineren. Dat uit recente ervaringsgegevens van het Rijk blijkt dat geen van de projecten de beoogde prestatie bereikt is voor de PVV dan ook een bevestiging dat de provincie dit gehele energieproject aan de markt moet overlaten. Subsidies waren toch zo goed als verleden tijd?

Met voorliggend begrotingswijziging wordt verzocht de prestatie met factor 5 lager bij te stellen én het subsidiebudget intact te laten. Kortom de energiecoöperaties krijgen 1 miljoen euro subsidie, echter hoeven hier maar de isolatie van 2.000 woningen voor te coördineren i.p.v. 10.000. Een goed voorstel voor de energiecoöperaties, echter niet voor de Brabantse belastingbetaler. De all-in kosten om eigenaren te interesseren voor woningisolatie bedraagt maar liefst 500 euro per woning. Op basis van welke gegevens wordt de verlaging met factor 5 voorgesteld en waar is deze hoge kostprijs op gebasseerd? Graag deze informatie via een memorie van antwoord beschikbaar stellen aan de commissie.

De werkgelegenheidsimpuls voor de bouw wordt met deze maatregel ook nog met factor 5 verlaagd. Echter hoe is er geborgd in de overeenkomsten dat deze impuls ook ten goede komt aan Brabantse jongeren en niet goedkope Poolse en Bulgaarse bouwvakkers?

Het Rijk heeft onlangs de woningisolatie al opgepakt, beter voorstel is derhalve om de provinciale ambitie voor dit energieproject bij te stellen van 1 miljoen euro naar géén subsidie en dit belastinggeld te investeren in prioriteiten waar alle Brabanders profijt van hebben, zoals monumenten restauratie i.p.v. een selectief groepje energiecoöperaties te spekken.
 
Joyce Kardol

Spreektekst Rekeningcommissie

Voorzitter,


Deze coalitie houdt van veranderen. Dat is op zichzelf helemaal niet erg. Sterker, als een beter product resulteert dan wat je oorspronkelijk in elkaar had gezet, dan is dat zelfs wenselijk.
Zorgwekkender is het echter als het resultaat van de veranderingsdrang een slecht product is.
In de gedaante van een nieuw reglement voor de rekeningcommissie is daarvan helaas sprake.
Voorzitter, wat ging vooraf? In januari 2013 bedachten de coalitiepartijen dat ze -heel belangrijk- een separate Rekeningcommissie in het leven wilden roepen voor financieel technisch overleg van de woordvoerders financiën.
Binnen de bestaande commissie Mobiliteit en Financiën de woordvoerders financiën periodiek hiervoor bijeen roepen was kennelijk veel te moeilijk en een veel te bureaucratische gedachte. Daarom moest er lekker eenvoudig een nieuwe commissie komen, compleet met verordening die de regels voor deze commissie bevatte.

Lees meer: Spreektekst Rekeningcommissie

Spreektekst voorgenomen verkoop Attero

Voorzitter,
Het college van GS wil Attero verkopen, en vraagt aan PS hier geen wensen of bedenkingen bij te hebben. De PVV fractie heeft wel bedenkingen.
Afvalverwerking wordt niet als een kernactiviteit van de provincie gezien. Dat is op zichzelf een prima standpunt.
Echter als GS geconfronteerd wordt met bezwaren van gemeentes betreffende de problematiek van mogelijk toekomstige boetes wegens onderaanlevering van afval, dan zegt GS doodleuk dat de gemeentes deze taak dan maar hadden moeten oppakken en Attero hadden moeten kopen. Alsof het dus wel een gemeentelijke taak zou zijn.

Lees meer: Spreektekst voorgenomen verkoop Attero