De PVV-fractie in Noord Brabant vraagt aan het provinciebestuur wat het invoeren van elektrische bussen in Breda aan extra kosten met zich meebrengt. “In Den Bosch ging het bij een paar kleine busjes al over meer dan een miljoen, dus wij houden ons hart vast over wat het in Breda moet gaan kosten!” aldus woordvoerder Harry van den Berg.
“Het kan niet zo zijn dat dit soort duurzame projecten ten koste gaat van de bereikbaarheid op het Brabantse platteland. Op zich kan de PVV met de ontwikkeling van elektrisch vervoer prima leven, mits dit de Brabantse economie ten goede komt, niet veel duurder is en kansen geeft in de innovatieve sector. Vandaar ook de vraag of de bussen uit Brabant komen, op iets goedkopere Chinese bussen zitten wij namelijk niet te wachten”.
Harry van den Berg
PVV Noord-Brabant
De Provincie en enkele partners zijn op zoek naar een oplossing voor spookfiles op de A58. Volgens de PVV gaat die oplossing niet gevonden worden zonder extra rijstroken. “90.000 Voertuigen per dag laten zich niet zonder vertragingen over 2x2 rijstroken persen, het zogenaamde harmonica-effect is onvermijdelijk, met of zonder innovatieve toeters en bellen”, aldus woordvoerder Harry van den Berg.
“Om te beginnen moet de brug over het Wilhelminakanaal bij Oirschot verbreed worden. Voor de rest kan over de gehele lengte tussen Bergen op Zoom en Eindhoven op korte termijn een spitsstrook ingepast worden tegen relatief geringe kosten, vooruitlopend op een definitieve verbreding. Dit laatste idee werd eerder op de A2 toegepast vooruitlopend op de ombouw van de Randweg bij Eindhoven”.
“Daarnaast kan toeritdosering soelaas bieden om de doorstroming te bevorderen. Een verbod voor doorgaand vrachtverkeer op sluiproutes langs de A58 kan in aanpalende dorpen op zeer korte termijn de overlast beperken en te traag invoegen op de snelweg wordt daarbij ook voorkomen” aldus de Brabantse PVV-fractie.
Harry van den Berg
De PVV-fractie heeft met belangstelling kennis genomen van ontwikkelingen rondom de “Weg van de Toekomst”, de N329 bij Oss. Het prijskaartje van 83 miljoen euro liegt er bepaald niet om, maar daarvoor krijgen we kennelijk een “energieneutrale” weg. Maar hoe energieneutraal is die weg eigenlijk?
Harry van den Berg rekende na wat de “zonnebomen” opleveren. “Met 3000 kWh per stuk per jaar, omgerekend ongeveer 11 Gigajoule is dat minder dan wat een gemiddeld huishouden aan elektriciteit verbruikt. In de voorlichtingsfilm over deze weg is te zien dat er erg dik staal wordt gebruikt voor de zonnebomen. Afgeleid van de film schat ik in dat elke boom zo’n 20 ton staal bevat. Om 1 ton staal te produceren heb je ongeveer 18,5 Gigajoule energie nodig, totaal dus zo’n 370 Gigajoule. Grof geschat duurt het dus 30 tot 40 jaar tot dat alleen nog maar het staal van de boom zélf is terugverdiend en wellicht is weggeroest!”
Ook het feit dat het weinig zinvol is om bij zonlicht elektriciteit voor verlichting te produceren, ’s winters heb je hooguit genoeg energie in een dag opgebouwd om de weg van 17.00 tot 17.02 uur te verlichten en de verkeerlichten zijn intussen al lang uitgevallen, maakt dat deze weg op energiegebied feitelijk een aanfluiting is en energieneutraliteit een utopie”.
“Hier zien we het probleem met wisselvallige energie, zoals wind en zon. Als je het nodig hebt, dan levert het niks en als je geen energie nodig hebt, dan produceert het in overvloed. De PVV in Noord Brabant heeft al vaker voor gepleit om in plaats van miljoenen uit te geven aan dit soort frivoliteiten, het geld te steken in fundamenteel onderzoek naar oplossingen die wél kunnen werken, zoals betere energie-opslagsystemen of veilige thorium-kernenergie en kernfusie”.
Van den Berg, die benadrukt dat er zeker ook goede innovatieve kanten aan de weg zitten, heeft Gedeputeerde Staten om duidelijkheid en precieze cijfers gevraagd omtrent de Zonnebomen en een algemene begroting van de weg. “Om te kijken of we nog meer van dit soort merkwaardige peperdure flauwekul tegenkomen”.