Voorzitter,

Zoals we ook al in de themavergadering benadrukt hebben, voldoet dit stuk niet aan Sturen met Kaders en zijn bovenal de beleidsindicatoren véél te abstract. Het kan toch niet zo zijn dat we éérst een beleidskader in PS vaststellen en daarna pas de indicatoren worden uitgewerkt door GS in de Uitvoeringsagenda Wonen en Werken? Wat blijft er dan nog over van de kaderstellende rol van PS? Het is volstrekt onvoldoende om de werkgroep indicatoren de concept Uitvoeringsagenda te laten behandelen en deze daarna middels een Statenmededeling aan PS voor te leggen. Dan is de trein van de uitvoering al vertrokken en de kaderstelling reeds een gepasseerd station. Kortom, dit Statenvoorstel is wat de PVV betreft vandaag nog niet rijp voor besluitvorming: éérst moeten de indicatoren duidelijk zijn en daarna kan pas besluitvorming over het Statenvoorstel plaatsvinden. Daarom de vraag aan GS: is het college bereid om de voor de Uitvoeringsagenda beoogde indicatoren eerder aan PS aan te bieden, zodat PS de besluitvorming vandaag kan aanhouden totdat deze integraal met het beleidskader behandeld zijn? De PVV-fractie stelt daarom ook voor om in afwachting van deze indicatoren de verdere beraadslaging en besluitvorming over dit beleidskader vandaag aan te houden. Dit middels een ordevoorstel na reactie van GS op dit punt.

Read More

Voorzitter, we staan hier vandaag wederom voor de behandeling van de controleverordening, een belangrijk sturingsinstrument van PS.

 Wat direct opvalt is dat GS zonder blikken of blozen exact dezelfde verordeningstekst voorstelt als zij eerder deed.

Dat, terwijl Sturen met kaders bij de behandeling van deze verordening nog steeds niet is toegepast, terwijl het hier belangrijk sturingsinstrumentarium van PS betreft.

Read More

Geacht college,

De overlast van de fatbike, de elektrische fiets met dikke banden en een groot zadel, neemt hand over hand toe. Vooral de jeugd rijdt op de fatbike o.a. vanwege het stoere uiterlijk en omdat met minimale krachtsinspanning een hoge snelheid kan worden gehaald. De fatbike is voor veel jongeren hét alternatief voor de scooter omdat het rijden op een scooter aan veel meer regels is gebonden. Daarom wordt de fatbike ook wel de sjoemelscooter genoemd. De fatbike die normaal gesproken een snelheid van ongeveer 25 kilometer per uur haalt kan makkelijk worden opgevoerd. Daardoor rijden veel fatbikes veel harder tot wel 50 of zelfs 60 kilometer per uur. De bestuurders zijn daarnaast ook vaak zeer jong en daardoor extra kwetsbaar. Deze ontwikkeling is reden tot grote zorg, daarom dat eind vorig jaar al 43 gemeenten een brandbrief[1] naar demissionair minister Harbers hebben gestuurd met een oproep om de verkoop van opvoersetjes van e-bikes, dus ook de fatbike, te verbieden. Het is überhaupt raar dat bv. scooterrijders wel aan allerlei strenge regels moeten voldoen en de bestuurders van een snelle fatbike niet.
Uit recente cijfers[2] van het CBS is gebleken dat in Brabant wederom de meeste dodelijke verkeersslachtoffers zijn gevallen. En dat waren vooral fietsers. De opkomst van de populaire maar dus ook gevaarlijke fatbike zal deze cijfers niet doen dalen, daarom is het noodzakelijk dat er snel maatregelen worden getroffen.

Daarom hebben wij de volgende vragen:

Read More