Voorzitter, we spreken hier over een nieuw economisch programma 2030, een voorstel waar onze staten geen actieve input voor hebben kunnen leveren. Daarmee is GS aan de kaderstellende rol van PS voorbijgegaan. Het college vindt dat ze Sturen met Kaders wel hebben toegepast, maar voorzitter, een procesnotitie met een tijdplanning en een gesprek met de buitenwereld is toch echt iets anders dan pro-actief en open-minded bij PS input en reflectie ophalen aan de hand van een startnotitie met het speelveld, mogelijkheden, bedreigingen, ideeën, scenario's en heldere kengetallen. En dat is jammer voorzitter, want de PVV zou graag vóóraf input hebben willen meegeven aan een te vormen economisch kader 2030.
Voorzitter, de burap is de verantwoording van het college van GS over de eerste 7 maanden 2020 en blikt vooruit op de verwachtingen voor het resterende deel van het jaar. Zoals het voorstel het formuleert: wij rapporteren over de voortgang 2020, op basis waarvan uw staten waar nodig kunnen bijsturen. Alleszins logisch om dus degelijk te kunnen debatteren en het niet als een technisch niemendalletje af te doen.
Voorzitter, GS wil de Algemene Subsidieverordening Brabant aanpassen. Dat vinden wij voor een belangrijk deel op dit moment geen goed idee, omdat ten eerste aanbevelingen uit de geformaliseerde en gedocumenteerde externe evaluatie uit 2016 genegeerd lijken te zijn, en er daarbij momenteel geen recente geformaliseerde en gedocumenteerde evaluatie voorhanden is.