Geacht college,

Op 5 juni stond op RTLNieuws een bericht over de kosten van de Koningstoer [1] 

Onder meer valt te lezen dat Brabant als één van de twaalf provincies tot nu toe goed is voor ruim een derde van de totale kosten (0,53m€ van de 1,5 m€). Volgens het bericht is het de wens van het Koningspaar dat de toer zo sober en goedkoop mogelijk zou worden georganiseerd.

De Provincie stuurde een verklaring [2] aan RTL waarin onder meer te lezen valt: "De provincie en de gemeenten opereren ten aanzien van de kosten transparant en daarbij zijn ook de Staten en de raden geïnformeerd."

Een en ander leidt tot de volgende vragen:

1. Wanneer zijn DE STATEN, dat wil zeggen álle 55 Brabantse Statenleden, actief door GS geïnformeerd zoals u in uw verklaring aan RTL suggereert?

2. Welke informatie -op grond van uw suggestie- zou daarbij aan DE STATEN, dat wil zeggen álle 55 Brabantse Statenleden, zijn voorgelegd?

3. Volgens het bericht van RTL zou de provincie de helft van de kosten van de gemeenten Roosendaal, Oisterwijk en Den Bosch op zich hebben genomen, plus nog een inzet van 50.000 euro door de provincie zelf. Klopt het dat dit uit zou komen op een provinciale bijdrage van in totaal 290.000 euro? Zo niet, wat is de exacte provinciale bijdrage?

4. Kunt u aangeven waarvoor de extra 50.000 euro van de provincie bedoeld is?

5. Kunt u tevens een begroting verstrekken van alle door de provincie gedragen kosten en aangeven uit welk budget dit gedekt wordt?

6. Waarom heeft het college niet meer werk gemaakt van het honoreren van de zeer lovenswaardige wens van het Koningspaar om de toer sober en met zo min mogelijk kosten te organiseren? Is het college net als de PVV van mening dat een Provincie die de meest innovatieve en gastvrije provincie ambieert te zijn een veel hogere mate van creativiteit en ondernemerschap in huis zou moeten hebben dan zij hier laat zien? Is er bijvoorbeeld gewerkt met sponsors, zowel financieel, materieel als in natura? Of crowd funding? Of andere vormen van het reduceren van de kosten? Zo nee, waarom niet?

Hoogachtend,

Read More

In een artikel in het Eindhovens Dagblad van 18 mei 2013 wordt de dreigende teloorgang van de Eindhovense designkoepel Capital D beschreven. Vanwege financieel wanbeleid was de organisator van o.a. Dutch Design Week en de Dutch Design Awards feitelijk al failliet. Een miljoeneninjectie is nodig om Capital D overeind te kunnen houden.

In het betreffende artikel wordt gesteld dat de provincie Noord-Brabant zich niet alleen betrokken voelt bij en zich verantwoordelijk acht voor Capital D, maar ook dat de provincie geldelijke steun toegezegd zou hebben.

PVV'er Mariëtte Frijters-Klijnen spreekt over het dumpen van zuur verdiend belastinggeld in een bodemloze financiële beerput. Haar collega Patricia van der Kammen ziet het ook als een mislukte poging om de wankele basis onder Eindhoven Culturele Hoofdstad te stutten.

Beiden willen dan ook weten hoe het zover heeft kunnen komen en hebben hierover Statenvragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten.

Zij vragen zich af wie de toezegging over steun met provinciaal belastinggeld heeft gedaan, om hoeveel geld het in totaal gaat en zij vragen om de financiële kraan per direct dicht te draaien.

Read More

Voorzitter, de jaarrekening 2012. Een compliment voor het vele werk dat hieraan is besteed. Desalniettemin hebben wij een aantal cruciale punten te melden.

 

Vorig jaar gaven wij het college mee om in de beknopte jaarverslaggeving een meer realistische bespiegeling van het voorbije jaar op te nemen. En alhoewel de gedeputeerde beterschap beloofde, treffen we helaas wederom een sprankelend boekwerk met marketing-kretologie aan, in plaats van een realistisch beeld over hetgeen de provincie in vergelijking met haar planning heeft gerealiseerd en wat niet.

 

Voorzitter, de Zuidelijke Rekenkamer slaat de spijker op zijn kop met haar rapport. Ook wij hebben het meermalen gemeld, en hebben ook telkens geprobeerd met onze vragen uw college de ogen te openen en te bewegen om een heldere verantwoording over de gerealiseerde prestaties te geven.

 

Het baat echter niet, sterker nog, jaarrekening na jaarrekening neemt het gehalte aan onzintekst toe dat men aan ons probeert te slijten als kritische succesfactor of geleverde beleidsprestatie.

 

Het van de ene kant van een bureau naar de andere kant verschuiven van een stapel rapporten wordt bij wijze van spreken al als een prestatierealisatie gezien. College, daar koopt de belastingbetaler helemaal niks voor !

 

Een paar voorbeelden. De beleidsprestatie 'samen investeren' kent kennelijk geen indicator voor succes. Desalniettemin heeft het college bedacht dat de begrote prestatie voor 2012 'continuering' is. Oftewel, we doen iets, geen mens weet wat en of het nuttig is, maar als we nu van te voren afspreken dat als we aan het eind van het jaar besluiten ermee door te gaan, dan hebben we de prestatie voor het jaar gehaald.

Read More