PVV Noord-Brabant wil opheldering college GS over actieve inzet asielopvang
De PVV Noord-Brabant wil via een extra Statenvergadering GS Noord-Brabant zo snel mogelijk bevragen over de medewerking die zij verleent aan het beschikbaar stellen van een grootschalige locatie voor noodopvang van asielzoekers.
Minister Plasterk heeft de Commissarissen van de Koning als rijksorgaan benaderd met de vraag te bemiddelen bij het vinden van grootschalige opvanglocaties voor asielzoekers. Gedeputeerde Staten in Brabant, bevoegde instantie voor het afgeven van een eventuele omgevingsvergunning voor grootschalige opvang, hebben het verzoek kennelijk actief opgepakt en werken aan een lijst met mogelijke locaties. De PVV Noord-Brabant wil niet dat GS meewerkt aan de opvang van asielzoekers.
"In het belang van de Brabanders moet de asielinvasie een halt worden toegeroepen", aldus fractievoorzitter Alexander van Hattem van de Brabantse PVV. "Het is niet aan de Brabanders te verkopen dat zij zwaar moeten betalen voor allerlei voorzieningen, langer moeten wachten op huurwoningen omdat statushouders voorrang hebben en de leefbaarheid en veiligheid in de dorpen en steden in het geding is. De zogenaamde vluchtelingen zijn allang een hele reeks veilige landen
gepasseerd voordat ze in Nederland aankomen. Zij zijn dus niet op zoek naar veiligheid, maar naar onze welvaart. Daarom moeten onze grenzen dicht en moet ons provinciebestuur een krachtig 'nee' aan de regering verkopen".
De PVV Noord-Brabant heeft de voorzitter van PS verzocht een extra vergadering bijeen te roepen voor een interpellatiedebat over deze kwestie.
Voorzitter
De PVV heeft eerder dit jaar aangegeven niet blij te zijn met het plan om voortaan maar één burap per jaar op te stellen over het eerste half jaar. Het jaar is bijna voorbij en we praten over de realisatie van het eerste halfjaar. Een burap in juni had de mogelijkheid voor bijsturing geboden. Dit college wacht liever tot het jaar om is en prijst tegelijkertijd als een echte 'wij van wc eend' haar prestaties de hemel in.
Voorzitter, het college heeft 1,2 miljoen euro lasten die begroot waren voor 2015 en 2016 van de taskforce Brabant/Zeeland al in 2014 volledig uitgegeven en in dat jaar al als kosten genomen. Maar vreemd genoeg staat die 1,2 miljoen euro nu opeens in het lijstje vrijval, en gemarkeerd als besteedbare middelen. En dat laatste is raar: als ik de huur voor november al in oktober betaal heb ik niet opeens een bedrag ter grootte van de huur zomaar extra te besteden in november of daarna. Maar toch wordt het in de burap zo wel gepresenteerd.
Ik wil van het college weten waarom deze vorm van creatief boekhouden is toegepast, en ik wil weten of deze handelwijze nog vaker is toegepast in deze burap dan wel in de begroting die dadelijk voorligt.
Werken met een organisatiekostenbudget i.p.v. met aantallen fulltime eenheden aan ambtelijke inzet. Het loslaten van fte's als streven voor de organisatieomvang is geen goed idee. Alle ondersteuningskosten worden dadelijk op één hoop gegooid. Waarom mag de burger niet meer weten hoeveel ambtelijke inzet in fte is gemoeid met bepaalde thema's of programma's? Waarom moet de burger het doen met slechts één totaal bedrag, waarbij niet is te achterhalen of dat is opgegaan aan loon van veel goedkope, of juist weinig maar dan dure ambtenaren? Waarom wil het college dat het zicht op de kosten van externe inhuur verdwijnt? Voorzitter, dit alles is onwenselijk. Een professionele organisatie wil weten hoeveel inzet tegen welke prijs welke producten levert. Ik vraag het college haar plan in het kader van beheersing en transparantie te herroepen.
Voorzitter, laten we eens kijken wat dit college zoal zegt te hebben bereikt.
Voorzitter,
"De krant brengt de leugen in het land" zei mijn moeder vroeger altijd.
Eerlijkheidshalve moet ik u bekennen dat wij vroeger thuis de Volkskrant lazen, maar goed, dit terzijde.
Op 12 oktober bereikte ons twee tegenstrijdige berichten via de media inzake de Arriva buslijnen 300 en 301.
Allereerst meld Het Brabants Dagblad ons dat het probleem van de overvolle bussen in de spits op de lijn Den Bosch - Waalwijk - Tilburg is opgelost en dat er meer bussen ingezet gaan worden om te voorkomen dat er noodgedwongen passagiers bij de haltes moeten blijven staan.
Anderzijds maakt de nieuwswebsite dichtbij.nl op dezelfde dag melding dat het probleem helemaal niet opgelost is en dat er eerst van alles onderzocht moet gaan worden voor dat Arriva met oplossingen gaat komen. Er gaat bijvoorbeeld gekeken worden hoe een proef in de Achterhoek gaat bevallen waar regulieren bussen een aanhanger krijgen als verlengstuk.
De grote vraag is welk bericht is waar?
Het probleem van overvolle bussen in de spits die doorrijden en wachtende mensen laten staan is niet een probleem van Arriva lijn 300 en 301.
Het probleem doet zich in de gehele provincie voor.
Over de lijnen 156, 159 en 306, Schijnel, Sint Michielgestel Den Bosch, stond op 14 oktober weer een heel artikel te lezen. Ook daar hetzelfde geluid: Volle bussen in de spits die doorrijden bij haltes en wachtende passagiers laten staan.
Dat brengt mij tot het volgende: Wat doet u als het op bepaalde lijnen klachten regent?
Dwingt u de vervoerder om het een en ander met spoed op te lossen, of zijn de klachten een reden om maandenlang overleg te plegen zonder dat er direct een oplossing komt?