Volgens Eindhovens Dagblad van 24 september 2015 [1] zou de provincie niet de vijand zijn die kleine gemeenten zo snel mogelijk tot een herindeling wil bewegen, aldus gedeputeerde Spierings. Volgens het artikel krijgen de gemeentes in het gezamenlijke overleg dat plaatsvond ruimte voor eigen ideeën en experimenten.
Dat leidt tot de volgende vragen:
1. In juni 2015 stelde de PVV Noord-Brabant vragen over het feit dat het college voor de gemeentes van Land van Heusden en Altena koste wat kost een bestuurlijke fusie lijkt door te duwen, de gemeentes opjaagt door snel een plan voor bestuurlijke fusie te 'eisen', en er niet voor schroomt daar behoorlijk wat druk bij uit te oefenen. Zo antwoordde het college op vragen van de PVV dat een bestuurlijke fusie in Land van Altena per 1 januari 2019 het uitgangspunt blijft, ook als gemeenteraden het niet zien zitten, en dat het college desnoods bereid is gebruik te maken van bevoegdheden uit de Wet arhi [2], oftewel een fusie op te leggen. En nu opeens is er in het geval van Geldrop-Mierlo, Nuenen, en Son en Breugel, waarbij gedeputeerde Spierings het doet voorkomen alsof de provincie de bescheidenheid zelve is en geen haast lijkt te hebben als het gaat om herindelingen. Is het college net als de PVV van mening dat er sprake is van inconsistente stellingname van GS? Zo nee, waarom niet? Spreekt GS zich niet volledig tegen? Ze nee, waarom niet?
2.Kan het college uitleggen in welk opzicht deze twee casussen van elkaar verschillen dat het hanteren van een volstrekt andere handelwijze, visie en interbestuurlijke bejegening door het college zou rechtvaardigen?
3.Is het college net als de PVV van mening dat het college zich in het dossier gemeentelijke herindelingen met dit soort handelwijzen tot een volstrekt onbetrouwbare bestuurlijke partner heeft gemaakt? Zo nee, waarom niet?
Namens de PVV Noord-Brabant,
Patricia van der Kammen
[1] http://www.anp360.nl/nieuws/article/15277739?h=72f85ad0f7785422ee0dda5b6c0809f0
[2] http://www.pvvnoordbrabant.nl/index.php/nieuws/statenvragen/1293-persbericht-en-statenvragen-pvv-brabant-geen-slikken-of-stikken-bij-gemeentelijke-herindelingen
Beantwoording: Draaiende_gedeputeerde_bij_herindelingen_gemeenten_beantwoording_dd_13-10-2015.pdf
Provinciale Staten van Noord-Brabant, in vergadering bijeen op vrijdag 18 september 2015, behandelend de nadere uitwerking van GS van het Bestuursakkoord 2015-2019,
Constaterende dat:
Overwegende dat:
Dragen GS op om:
en gaan over tot de orde van de dag,
PVV Noord-Brabant
Alexander van Hattem
Patricia van der Kammen
Vz, bij de eerdere bespreking van het Bestuursakkoord heeft de PVV duidelijke taal gesproken: het toen gepresenteerde bestuursakkoord is een politiek cryptogram, erg vaag en onduidelijk en het roept vooral veel vragen op over de richting van het te voeren beleid. Niet voor niets hebben we toen aangedrongen op een nadere uitwerking en een volwaardige perspectiefnota.
Vandaag een half jaar geleden was de Statenverkiezing. 180 dagen verder en maar liefst een compleet zomerreces lang heeft dit college de tijd gehad om tot zo’n uitwerking te komen. Dat wekt verwachtingen voorzitter. Dan mag je dus verwachten dat PS een heldere en geconcretiseerde visie ontvangt, GS wil vandaag immers over de “richting en de ambities” met ons kunnen spreken, zoals zij dit in het Statenvoorstel zo knuffelend verwoordt.
Het resultaat is echter diep teleurstellend. Een korte notitie die vooral het Bestuursakkoord nog eens samenvat en daarmee niets meer dan een herhaling is van alle reeds geuite onsamenhangende onzin. De “keuzes” die door GS zouden zijn gemaakt in maatschappelijke opgaven, ambities en rol van de provincie zijn volstrekt onduidelijk en meetbare doelstellingen ontbreken. De grenzen van de provinciale kerntaken worden willekeurig opgerekt. Een belediging voor de burger, en minachting voor de volksvertegenwoordiging, die u daarmee belemmert in de controlerende taak.