Geacht college,
Op 16 oktober stelde de PVV fractie technische vragen naar aanleiding van een presidium-memo waaruit bleek dat er kosten zijn gemaakt voor 'vertegenwoordiging van een Statenlid namens de provincie Noord-Brabant bij de AER in Montenegro'. De PVV wilde weten waarom een Statenlid hier de provincie vertegenwoordigde, wat het doel van de AER bijeenkomst was, wat het mandaat van het Statenlid was als vertegenwoordiger van de provincie, in welk gremium en wanneer hiertoe besloten was, of er door de provincie verdere kosten zijn gemaakt en uit welk budget dit is betaald, en of er nog meer van dergelijke reizen gemaakt (of gepland) zijn door Statenleden waar zij de provincie vertegenwoordigen. De PVV vroeg om een volledig overzicht van de gehele huidige Statenperiode.
Op 3 november stond in Brabants Dagblad een artikel over de uitgaven aan reizen door provinciebestuurders[1]. De krant vroeg middels een WOB verzoek om informatie over de kosten, doelen en opbrengsten van alle buitenlandse dienstreizen van de afgelopen 5 jaar. (Zie bijlage 1 voor de voor Brabant relevante informatie vanaf 2011). Uit de informatie blijkt dat een aantal Statenleden reizen heeft gemaakt naar AER bijeenkomsten.
Dit artikel bevatte daarmee een belangrijk deel van de informatie waar de PVV via technische vragen om had gevraagd, maar tot dan toe nog geen antwoord op had gekregen. Nadat onze fractie daarover reclameerde ontvingen wij op 4 november antwoorden op de technische vragen. Zie bijlage 2 voor de beantwoording. Deze beantwoording roept bij ons de volgende vragen op.
Geacht college,
Op 11 november ontving de PVV Noord-Brabant antwoord op herhaalde technische vragen bij de begroting.
Dit leidt tot de volgende vragen:
1. Een van de technische vragen van de PVV bij de begroting betrof het ontvangen van het werkplan Public Affairs. In de initiële beantwoording van de technische vragen luidde de beantwoording van GS dat 'dit uitvoering en dus bevoegdheid van GS is'.
De PVV reclameerde hierover door te stellen dat het feit dat het een bevoegdheid is van GS, niet betekent dat Provinciale Staten het document niet kunnen ontvangen. De PVV verzocht het document alsnog te kunnen ontvangen.
GS antwoordde op 11 november: "Het werkplan Public Affairs is onder geheimhouding ter inzage gelegd bij provinciesecretaris mw Burger." Waarom is het werkplan een geheim document?
2. Wat is de exacte achtergrond van de geheimhouding dan wel vertrouwelijkheid?
3. Draagt het document de officiële aanduiding "vertrouwelijk" of "geheim"?
4. Wie heeft deze geheimhouding van dit document vastgesteld en wanneer? Kan de PVV beschikken over documentatie waaruit het vaststellen van deze vertrouwelijkheid of geheimhouding blijkt? Zo nee, waarom niet?
5.Deelt GS de mening van de PVV dat, door het geheim verklaren van dergelijke beleidsstukken, PS in haar controlerende taak onnodig beperkt wordt? Zo nee, hoe kan PS dan wél het publieke debat over deze materie voeren? Zo ja, bent u bereid de geheimhouding direct in te trekken?
Namens de PVV Noord-Brabant,
Hoogachtend,
Patricia van der Kammen
De Brabantse PVV-fractie vraagt het provinciebestuur om alle investeringen in elektrisch vervoer, zoals subsidiëring van laadpalen en elektrische bussen, stop te zetten. Een rapport van Transport and Mobility uit Leuven laat zien dat elektrische auto’s vrijwel net zo veel fijnstof uitstoten als gewone auto’s.
“De gigantische uitgaven voor het elektrisch vervoer waren ons al langer een doorn in het oog, maar nu blijkt dat de luchtkwaliteit er ook nog niet of nauwelijks iets mee verbetert, moet het einde verhaal zijn van deze zogenaamd duurzame utopie”, aldus de PVV.
Geacht college,
Naar aanleiding van een onderzoek van Transport en Mobility Leuven (onafhankelijk bureau, in 2002 opgericht door TNO en de Katholieke Universiteit Leuven):http://www.tmleuven.be/project/fijnstof/belang_niet-uitlaat_fijn_stof_emissies.pdf heeft de PVV fractie de volgende vraag aan het College:
Is het college het met de PVV-fractie eens dat alle geplande investeringen op het gebied van elektrisch rijden (zoals laadpalen en elektrisch busvervoer) stopgezet moeten worden gezien de genoemde “fijnstof-feiten” uit genoemd rapport? Zo nee, waarom niet?
Vriendelijke groet,
Namens de PVV-fractie Noord-Brabant
Harry van den Berg