Op de website[1]van verpleeghuis Sefkat valt te lezen:
Werken bij Verpleeghuis Sefkat
Turkse en Marokkaanse zorgverleners
Zorggroep Elde is voor Verpleeghuis Sefkat op zoek naar mensen uit de Turkse en Marokkaanse gemeenschap die graag als verzorgende willen werken.
Eveneens op de website van dit verpleeghuis[2]valt te lezen dat de Provincie Noord-Brabant het kenniscentrum van Sefkat subsidieert.
De provincie Noord-Brabant onderstreept het belang van het initiatief tot kennisdeling en het behoud hiervan. Daarom wordt het kenniscentrum van Sefkat mede gesubsidieerd door de provincie Noord-Brabant.
Dit leidt tot de volgende vragen:
1. Bent u bekend met de specifieke personeelswerving van mensen uit de Turkse en Marokkaanse gemeenschap door verpleeghuis Sefkat?
2. Klopt het dat de Provincie Noord-Brabant subsidie verstrekt aan het kenniscentrum van verpleeghuis Sefkat?
3. Hoeveel subsidie betreft het? Voor welke periode? Wat zijn de subsidievoorwaarden? Wat is het doel van de subsidie? Onder welke regeling, programma of noemer valt de subsidie?
4. Artikel 8 lid 1, sub e van de algemene subsidieverordening Noord-Brabant[3]luidt als volgt:
"Onverminderd de artikelen 4:25 en 4:35 van de Awb wordt subsidie in ieder geval geweigerd indien:
e. de subsidieontvanger op enigerlei wijze handelt in strijd met de fundamentele rechtsbeginselen.
Is het college net als de PVV van mening dat Sefkat met beleid discriminerende personeelswerving handelt in strijd met de grondwet? Zo nee, waarom niet?
5. Is het college bereid de subsidie onmiddellijk in te trekken en terug te vorderen omdat deze in strijd is met de subsidievoorwaarden? Zo nee, waarom niet?
Hoogachtend,
Namens de PVV fractie Noord-Brabant
Patricia van der Kammen
[1]http://www.zge.nl/Verpleeghuis-Sefkat/Werken-bij-Sefkat
2http://www.zge.nl/Verpleeghuis-Sefkat/Kenniscentrum
3http://www.brabant.nl/applicaties/regelingen/regeling-detail.aspx?r=800
Brabants Dagblad[1]en Telegraaf[2]rapporteren over de exorbitante beloning van de directeur van het Regionaal Ontwikkelbedrijf (Land van Altena). Zijn salaris bij het ontwikkelbedrijf bedraagt omgerekend naar een voltijds dienstverband op jaarbasis volgens deze bronnen ruim 281.000 euro, dat is hoger dan de WNT-norm van 228.000 euro, en ruwweg tweemaal zoveel als de Brabantnorm.
Ook op de loonlijst staan voorts een planeconoom en een accountmanager à 62.000 euro voor 12 uur werk per week, omgerekend 207.000 euro, anderhalf maal de Brabantnorm.
Volgens Brabants Dagblad is de winstverwachting van het ontwikkelbedrijf flink afgeschaald en valt niet uit te sluiten dat er een enorme financiële strop wacht voor de betreffende gemeenten Aalburg, Woudrichem en Werkendam[3].
Het Regionaal Ontwikkelbedrijf heeft van de Provincie Noord-Brabant subsidie ontvangen[4].
Dit leidt tot de volgende vragen:
1. Bent u bekend met de artikelen in Brabants Dagblad1en Telegraaf2over de beloning van de directeur van het Regionaal Ontwikkelbedijf Land van Altena?
2. Klopt het dat de Provincie Noord-Brabant direct of indirect subsidie verstrekt, heeft verstrekt of voornemens is te verstrekken aan het Regional Ontwikkelbedrijf Land van Altena4?
3. Hoeveel subsidie betreft het? Voor welke periode? Wat zijn de subsidievoorwaarden? Wat is het doel van de subsidie? Onder welke regeling, programma of noemer valt de subsidie?
4. Het stuk waaruit blijkt dat er sprake is van provinciale subsidie stamt uit 2013. In 2012 is de Brabantnorm vastgesteld en gekoppeld aan het recht op subsidieontvangst. Waarom verleent de provincie subsidie aan een organisatie die een beloningsbeleid boven de Brabantnorm voert?
5. Is het college bereid de subsidie onmiddellijk in te trekken en terug te vorderen? Zo nee, waarom niet?
6. Zijn er (nog) andere financiële of faciliterende afspraken (bestuurlijk of ambtelijk, direct of indirect) tussen de provincie en het Regionaal Ontwikkelbedrijf? Zo ja, welke precies?
7. Zijn er nog andere ontvangers van Brabants subsidiegeld die een boven Brabantnorm beloningsbeleid hanteren? Zo ja, welke? Wanneer gaat u over tot het stopzetten en terugvorderen van de Brabantse subsidiegelden?
8. Is het college bereid om met onmiddellijke ingang de Brabantnorm breeduit toe te passen voor alle subsidieontvangende organisaties in Brabant? Zo nee, waarom niet?
Hoogachtend,
Namens de PVV fractie Noord-Brabant
Patricia van der Kammen
[1]http://www.anp360.nl/nieuws/article/11248604?h=94ff40a2cd6a69cfe4af308e98d20911
2http://www.telegraaf.nl/binnenland/22776865/__Salaris_bobo_zelfs_nog_hoger__.html
4 http://www.werkendam.nl/bis/dsresource?objectid=41818
Aan het College van Gedeputeerde Staten
Brabantlaan 1
5216 TV 's-Hertogenbosch
's-Hertogenbosch, 23 mei 2014
Vragen van de Partij voor de Vrijheid Noord-Brabant aan het college van Gedeputeerde Staten op grond van artikel 43 van het Reglement van Orde.
Betreft: Afvalscheiding bestraft in Brabant
Op NOS.nl[1] [2] is in diverse artikelen te lezen dat Eindhoven, Vught en andere Brabantse gemeenten worden beboet omdat deze gemeentes minder afval aanleveren doordat er beter gescheiden afval wordt ingezameld.
Op vrijdag 11 april 2014 hebben Provinciale Staten hun wensen en bedenkingen kenbaar gemaakt bij de voorgenomen verkoop van de aandelen Attero aan Waterland. Bij dit debat zijn -breed gedragen- vele zorgen geuit over de potentiële boetes die gemeentes boven het hoofd hingen.
Het College heeft vooraf geweigerd om duidelijke cijfers te verschaffen over de potentiële boetes, en in het debat heeft het College aangegeven geen aanwijzingen te hebben dat er boetes zullen worden geheven. Het college heeft tevens daarbij aangegeven ervan overtuigd te zijn dat Waterland een integere partij is.