Spreektekst Verbetering uitvoering vergunningverlening NB-wet

Vz, het is bizar en tegenstrijdig om een Statenvoorstel over de verbetering van de uitvoering van de vergunningverlening van de Natuurbeschermingswet te bespreken, terwijl GS ondertussen het hele systeem en alle afspraken aan gruzelementen mept.

Wat zijn de aanbevelingen van Berenschot immers nog waard als GS toch zijn eigen gang gaat door met een nachtelijke coup naar communistische snit rigoreuze stikstofregels door te drammen en het bedrijfsleven in Brabant hiermee ernstig in de problemen brengt?

Verbeteren van de kwaliteit van de vergunningverlening moet een verankering hebben in duidelijke en uitvoerbare wet- en regelgeving. Het Statenvoorstel geeft nota bene aan dat de essentie van het probleem is dat de wetgeving, technisch en juridisch complex is en steeds wijzigt. Met de nieuwe extra stikstofregels van GS is er opnieuw een wijziging die alleen maar voor meer complexiteit zorgt. In plaats van een oplossing middels de PAS, schept GS voor veel bedrijven een nieuw probleem. En in plaats van deregulering, laten de VVD en haar linkse broeders de Brabantse ondernemers stikken in stikstofregeltjes. In plaats van de “eenzijdige focus op stikstof” los te laten, waar het Statenvoorstel over spreekt, doet GS het tegenovergestelde.

Lees meer: Spreektekst Verbetering uitvoering vergunningverlening NB-wet

Spreektekst Attero

voorzitter,
 
bij de Statenbehandeling van de verkoop van de attero aandelen voorjaar 2014 heeft de PVV diverse bedenkingen geuit. Ook hebben we de gedeputeerde bevraagd over het verdienmodel Attero. Het college blonk uit in vaagheid en overtrof zichzelf als het gaat om geruststellende woorden.
 
Gezien de ontwikkelingen die zich het afgelopen jaar hebben voorgedaan is het maar de vraag of de gedeputeerde verleden jaar alles wat moest en mocht worden gezegd, ook is gezegd.
CDA stelt hier vandaag zeer terechte vragen, die we van harte ondersteunen.
 
Het verkopen van Attero is vorig jaar dan wel contractueel geblokkeerd voor een periode van drie jaar, maar het financieel leegplunderen van dit bedrijf dat wezenlijk een maatschappelijk belang zou moeten dienen, heeft in feite hetzelfde effect en een dergelijke handelwijze is dan ook minstens even kwalijk.
 
Voorzitter, de provincie heeft naar nu lijkt een fooi gekregen voor Attero, 170 miljoen euro. Vervolgens hebben allerlei gemeentes forse boetes aan hun broek gekregen omdat ze te weinig afval aan Attero leveren. Terwijl ze zich nota bene hebben ingespannen voor de goede zaak door afval te scheiden en te recyclen en het milieu dus flink te ontlasten. En vervolgens gaan de aandeelhouders lopen met een dividend van 183 miljoen euro.
 
De burgers hebben hier het nakijken, voozitter.
 
Wat de PVV betreft moet de onderste steen boven komen, en de vraag aan het college is dan ook hoe en wanneer?

Spreektekst Middelen bestuursakkoord beschikbaar stellen voor de cofinanciering van europese programma's

Voorzitter, middelen uit het bestuursakkoord voor de troepen uit al beschikbaar stellen voor de financiering van europese programma's. Veel spilzuchtiger en eurofieler dan dit college tref je de bestuurders niet aan.
 
Bij de presentatie van het bestuursakkoord glommen ze al van trots: nu mochten ze écht aan de slag om hun eurofiele dromen waar te maken.
 
Maar wat voor deze linkse bestuurders een sprookjesachtige droom is, is voor de belastingbetalende Brabanders een ware nachtmerrie: miljoenen van hun belastinggeld wordt alvast aan eu-doelen uitgegeven, en dat alles voordat er überhaupt een fatsoenlijk debat over het vage en wollige bestuursakkoord heeft plaatsgevonden. Oftewel: de bestuurders gaan de centen alvast uitgeven voordat de volksvertegenwoordiging over de middeleninzet iets heeft kunnen vinden.
 

Lees meer: Spreektekst Middelen bestuursakkoord beschikbaar stellen voor de cofinanciering van europese...

Spreektest Oprichting Stichting BrabantAdvies

Voorzitter, het college wil stichting BrabantAdvies oprichten: een melting pot van bestaande koningkrijkjes van belangenclubs. De PVV vindt deze oprichting geen meerwaarde voor de Brabantse burgers. Sterker, wij vrezen eerder voor een keizerrijk van één belangenclub, gezien de taakopvatting van de stichting en de gekozen route van inflexibiliteit.
 
BrabantAdvies is oude wijn in nieuwe zakken.
 
Onder het mom 'vernieuwing' wordt de bestaanstoekomst -ook financieel- van een paar met usual suspects bevolkte adviesclubjes veiliggesteld.
 
Er wordt wat gestrooid met dure modewoorden als integraliteit en interdisciplinair, kennelijk denkt het college dat dat indruk maakt. Voorzitter, de gekozen constructie is geenszins vernieuwend en getuigt van een starre visie. Wil je goede adviezen, dan ga je niet telkens bij dezelfde trekpopjes te rade, dan ga je rondkijken waar verfrissende en nieuwe ideeën te koop zijn. Dan ga je geen bevooroordeelde en altijd in dezelfde oplossingen en stokpaardjes pratende clubjes nog wat steviger aan het subsidieinfuus koppelen, maar wisselend op zoek naar écht onafhankelijke adviseurs, die ook eens andere standpunten durven te beschouwen. BrabantAdvies is oude wijn opnieuw ingepakt in dezelfde zakken.

Lees meer: Spreektest Oprichting Stichting BrabantAdvies

Spreektekst Concept begroting havenschap Moerdijk

Voorzitter, De begroting 2016 van havenschap Moerdijk ligt voor. GS vindt daar niets van en stelt met droge ogen voor om geen zienswijze in te dienen op de begroting.
 
De PVV heeft daar een andere mening over.
 
De begroting 2016 van het havenschap laat een ander beeld zien dan die van 2015. GS vindt daar niets van en stelt met droge ogen voor om geen zienswijze in te dienen op de begroting.
Heeft GS daar dan geen mening over?
 
Het is enkel de her-uitgifte van een eerder ingenomen terminal die de meerjarige exploitatie redt. Voor reguliere grondexploitatie wordt wegens een lagere uitgifte én een lagere grondprijs in 4 jaar tijd 19 miljoen euro minder opbrengst gegenereerd.
 
Heeft GS daar een zienswijze over?
 
Hoe houdbaar zijn de aannames voor uitgiftevolume en prijs in het LPM plan, als je in ogenschouw neemt dat nu in de reguliere exploitatie al dit soort drastische effecten waarneembaar zijn?
Heeft GS daar een zienswijze over? En kan het college eens duiden welk voortschrijdend inzicht de begroting 2016 van het havenschap oplevert voor de plannen van het LPM? Hoe houdbaar zijn de aannames daarvan nog?
 
En dan de kosten voorzitter. Opeens zijn de kosten vanaf 2016 behorend bij lagere opbrengst aan grondexploitatie flink hoger. Zijn de kosten eerder dan te optimistisch geraamd?
Heeft GS er een zienswijze over?
 
Het zal duidelijk zijn dat de PVV een zienswijze zeer op zijn plaats vindt. Wij amenderen daartoe het ontwerpbesluit.