Bijeenkomst (deel)mobiliteit in het landelijk gebied
Onlangs was er in het provinciehuis de bijeenkomst over (deel)mobiliteit in het landelijk gebied. Een belangrijke bijeenkomst, want er is al jaren sprake van een verschraling van het Openbaar Vervoer in onze provincie, vooral in de kleine kernen. De traditionele buslijnen verdwijnen in rap tempo, vaak door personele problemen, waardoor dorpen steeds meer geïsoleerd raken. Dit heeft grote consequenties, want veel mensen kunnen hierdoor steeds moeilijker van A naar B reizen. Het wordt voor hun steeds lastiger om naar belangrijke afspraken te gaan zoals het werk, het ziekenhuis of simpelweg het afleggen van een familiebezoek. Tijdens de bijeenkomst werden verschillende oplossingen geopperd. Een daarvan was deelmobiliteit.
De KWR en het gezwets over de zogenaamde waterkwaliteit, het is gewoon een nieuwe smoes om Nederland te verstikken, net zoals ze dat deden met stikstof. En geloof me, dat gaat onze economie en samenleving keihard raken.
Kijk maar eens naar wat er nu al gebeurt door die stikstofwaanzin. Evenementen worden afgelast, net zoals Offroad Budel en jumping Valkensvaart. En als ze wel doorgaan, moeten ze in een afgezwakte vorm plaatsvinden, zoals de boerendag in Woensdrecht. Het is gewoon belachelijk!
Geacht college,
Op de site van het ED[1] valt te lezen dat inwoners van Reusel een petitie zijn gestart om de provincie op te roepen iets te doen aan de problemen met lijn 143 Reusel – Tilburg. Volgens de opstellers rijden de bussen minder frequent en vallen ze soms ook uit. Aan de provincie wordt gevraagd om vervoerder Arriva toe te spreken, boetes uit te delen of zelfs een andere vervoerder te zoeken.
Daarom de volgende vragen: