Het is het paard achter de wagen spannen om van een “voorspelbaar vraaggestuurd systeem naar een minder voorspelbaar aanbodgestuurd energiesysteem” te gaan waarbij “het aanbod regeert”.
Daarbij wordt niet alleen de betrouwbaarheid van ons elektriciteitsnet, maar ook nog eens onze welvaart ten grave gedragen: netbeheerders investeren hiertoe jaarlijks 3,9 miljard euro in het elektriciteitsnet, een verdubbeling ten opzichte van 2019, en dat is nog niet eens voldoende.
Geacht college,
Er is in Brabant een ernstig tekort aan parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Dat blijkt uit een rapport van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Er zijn momenteel in Brabant 2289 parkeerplaatsen en dat is een tekort van 776 parkeerplaatsen. En de verwachting is dat dat tekort in 2040 bijna is verdubbeld. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties, want vrachtwagenchauffeurs parkeren nu bijvoorbeeld hun vrachtwagens op de vluchtstrook wat tot levensgevaarlijke situaties leidt. Ook Transport en Logistiek Nederland (TLN) maakt zich zorgen, want de chauffeurs moeten zich houden aan de wettelijke rij- en rusttijden maar er zijn nu te weinig rustplaatsen om dit te kunnen faciliteren. Vrachtwagenchauffeurs klagen vooral over de A67 waar het volgens hun “één grote chaos is”.
Voorzitter, uit de beantwoording van technische vragen blijkt dat de oorspronkelijke beleidsdoelstellingen van de inmiddels opgeheven Tuinbouw Ontwikkelingsmaatschappij TOM in dit exploitatieplan ongewijzigd blijven. Ten opzichte van de TOM heeft onze PVV-fractie altijd een consistente lijn aangehouden, zowel inhoudelijk ten aanzien van het glastuinbouwbeleid als het financiële plaatje. Van gedwongen concentratie van glastuinbouw op een locatie als het AFC West-Brabant achten we onwenselijk, tuinbouwers moeten ook in hun eigen omgeving ruimte houden voor tuinbouwkassen.