Geacht college, 
 
Volgens berichtgeving heeft Arriva zich bij een nikaabdragende vrouw verontschuldigd voor de weigering van een buschauffeur om deze vrouw tot de bus toe te laten. De PVV-fractie heeft hierover de volgende vragen:

1 Bent u bekend met het bericht ‘Excuses om weigeren vrouw met nikaab in bus’?1

2.  In het Programma van Eisen Openbaar Vervoer Noord-Brabant 20152 heeft u in  paragraaf C11 over sociale veiligheid vermeld: “Het rijdend personeel rijdt veilig en is  verantwoordelijk voor de rust en orde in het voertuig.” Onder punt C11.10 geeft u  aan dat “het handhaven of verbeteren van de veiligheidsgevoelens bij Reizigers en  personeel” een speerpunt is. Deelt u de mening van de PVV dat een buschauffeur het  volste recht heeft om personen het recht tot toegang tot een bus te weigeren  omwille van de veiligheidsgevoelens en de orde en rust in het voertuig?

3. Op 22 mei jl. maakte het kabinet haar voornemen bekend gezichtsbedekkende kleding, waaronder nikaabs, te willen verbieden in het openbaar vervoer, mede vanuit het oogpunt van veiligheid.3      Bent u het met de PVV-fractie eens dat, gelet op dit kabinetsstandpunt, gelet op de mensonterende islamitische ideologie4 die de nikaab uitdraagt en de onherkenbaarheid van de in de nikaab verblijvende persoon, de buschauffeur het volste recht heeft deze persoon te weigeren? Zo nee, waarom niet en heeft de chauffeur dan volgens u wel of niet het recht toegang te weigeren voor personen met bivakmutsen, gesloten integraalhelmen of gezichtsbedekkende maskers?

4 Bent u bereid om het publiekelijk op te nemen voor deze buschauffeur en zijn verantwoordelijkheid om de veiligheid en veiligheidsgevoelens van zichzelf en zijn passagiers te handhaven, conform het gestelde in het Programma van Eisen, zo nee, waarom niet?

5 Bent u bereid boerka- en nikaabweigerende buschauffeurs en andere werknemers in het publieke domein, die verantwoordelijkheid dragen voor anderen, toe te staan boerka’s, nikaabs en andere niet-herkenbare personen te weigeren totdat het boerkaverbod van kracht is? Zo nee, waarom niet? 

Hoogachtend,

Namens de PVV fractie Noord-Brabant 
 
Alexander van Hattem 
Harry van den Berg 
 
 

1 http://www.telegraaf.nl/binnenland/24199148/__Excuses_om_weigeren_vrouw_met_nikab_in_bus__.html?utm_source=mail&utm_medium=email&utm_campaign=email

2 http://www.ovpro.nl/wp-content/uploads/2013/09/Programma-van-Eisen.pdf

3 http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2015/05/22/eenduidige-norm-voor-gezichtsbedekkende-kleding-in-onderwijs-en-zorg-overheidsgebouwen-en-openbaar-vervoer.html

4 http://www.thereligionofpeace.com/

 

Beantwoording: pdfNikaabweigerende_buschauffeur_beantwoording_dd_14-07-2015.pdf

13 mei jl. heeft het televisieprogramma Zembla gerapporteerd overgoedkope, buitenlandse arbeiders die worden ingezet binnen de Nederlandse bouwsector. Zembla maakte duidelijk dat er flinke misstanden zijn wat betreft de arbeidsomstandigheden van deze arbeiders.[1] Zembla legt vooral de focus op het Ierse bedrijf Atlanco Rimec, dat binnen Nederland een grote speler is op het gebied van het aanbieden van goedkope arbeid uit het buitenland. Via de website van deze Zembla aflevering is ook een lijst met projecten gepubliceerd waar Atlanco Rimec aan heeft gewerkt. Daaruit valt op te maken dat het bedrijf ook actief was in Brabant, te weten bij de A2 ringweg Den Bosch in het voorjaar van 2009. Dit roept bij de PVV de volgende vragen op:

1. Is het college bekend met de hierboven genoemde uitzending van het tv-programma Zembla, alsmede de lijst met projecten waaraan Atlanco Rimec heeft meegewerkt?

2. Kan het college uitsluiten dat Atlanco Rimec, of een bedrijf dat wordt gezien als een voortzetting van Atlanco Rimec, op dit moment meewerkt aan een of meer (bouw)project(en) waar de provincie bij is betrokken? Zo nee, aan welke projecten werkt dit bedrijf mee?

3. Is het college het met de PVV eens dat het onwenselijk is dat Brabantse werknemers de markt uit worden geconcurreerd door goedkope, buitenlandse arbeiders? Zo nee, waarom niet?

4. Is het college het met de PVV eens dat er voor uitbuiting van arbeiders in Brabant geen plaats kan zijn, noch voor verdringing van arbeiders van de arbeidsmarkt?

5. Kan het college verzekeren dat bij bouw- en infrastructuurprojecten waarbij de provincie is betrokken werknemers in alle gevallen volgens de Nederlandse CAO- en wettelijke normen worden betaald, zodat Brabantse werknemers niet werkloos raken omdat zij door goedkopere arbeid worden weggeconcurreerd? Zo nee, wat gaat het college eraan doen om deze garantie wel te kunnen geven?

Namens de PVV Noord-Brabant,

Patricia van der Kammen

 


[1] http://zembla.vara.nl/seizoenen/2015/afleveringen/13-05-2015

 

Beantwoording: pdfAtlanco_Rimec_beantwoording_dd_06-07-2015.pdf

De Brabantse PVV vraagt het provinciebestuur om per direct hetplaatsen van nieuwe laadpalen voor elektrische auto's te stoppen.

"De gemiddelde leaserijder met hybride wagen is te lui om de stekkerin het stopcontact te steken, zo blijkt uit onderzoek. De provincie volzetten met provinciale laadpalen van 1000 euro subsidi per stukper jaar was alleen al daarom een belachelijk plan, zeker als je in ogenschouw neemt dat er volgens onze berekeningen 25 laadpalen - dus25.000 euro per jaar - nodig zijn om het energieverbruik van 1 huishouden te vergroenen", aldus woordvoerder Harry van den Berg.

"Nu ook nog eens de markt voor hybride auto's in gaat storten door hetwegnemen van belastingvoordeel, is het helemaal van de gekke om nog van die klimaatpalen neer te zetten", aldus de PVV, die ook wil wetenhoeveel inkomsten uit opcenten de provincie dit jaar misgelopen is door de "belachelijke belastingvoordelen" op deze hybride auto's.

Read More