Voorzitter, de burap is de verantwoording van het college van GS over de voortgang van uitvoering van prestaties en doelen.

Daarover heeft de PVV een aantal punten. Met name de programma's mobiliteit en energie zijn ons in deze burap een doorn in het oog. Voorzitter, bij de jaarrekening 2020 zien we al een realisatie van minder dan de helft van de oorspronkelijke begroting voor asfalt, met tegelijkertijd miljoenen meer inzet voor energie. Is dat nou de “frisse rechtse wind” in 2020?

Read More

Zienswijze over de concept begroting Havenschap Moerdijk 2022

( Het Havenschap Moerdijk beschrijft zijn taak als volgt: "het bedrijfsmatig (doen) verrichten van werkzaamheden met betrekking tot het aandeelhouderschap van het havenbedrijf en het verrichten van alle verdere handelingen, die daarmee in de ruimste zin verband houden of bevorderlijk kunnen zijn (waaronder het verstrekken van eigen vermogen en financiering aan deze vennootschap en haar groepsvernnootschappen alsmede het verwerven van gronden ten behoeve van het Havenbedrijf) )



Voorzitter, bij de behandeling van de begroting van het Havenschap 2021 heb ik vanuit onze fractie naar voren gebracht dat het stuitend is dat er stelselmatig sprake is van een incomplete afvaardiging vanuit het college bij de Bestuursvergaderingen van het Havenschap. De Provincie heeft 2 bestuurszetels, waarvan er een consequent leeg is. Vanaf 2017 tot 2019 is gedeputeerde Pauli nul keer aanwezig geweest bij de bestuursvergaderingen, en zijn opvolger gedeputeerde van Gruijthuijsen heeft er na één keer ook de brui aan gegeven.

Voorzitter, ik hoor graag van het college waarom de bestuurstaak waarvoor men is aangesteld niet wordt vervuld. Hoe kijkt het college, gegeven de structurele afwezigheid, eigenlijk aan tegen de governancestructuur van het Havenschap? En is het college niet net als de PVV van mening dat de structurele afwezigheid een inbreuk is op de checks en balances die ingebouwd zijn? Zo nee, graag een onderbouwing waarom dan niet.

Voorzitter, een punt dat ik ook reeds eerder heb opgemerkt en wat ik hier wederom maak, is dat het college niet duidelijk maakt welke impact de in ontwikkeling zijnde plannen van het Logistiek Park Moerdijk hebben op deze begroting, en ook niet welke risico's er in samenhang daarmee zijn.

Dat die impact echter substantieel is, is zeer duidelijk, maar dat blijkt niet uit de begroting. Het bestuur van het Havenschap bespreekt periodiek een overzicht met van belang zijnde ratio's en indicatoren over de financiën. In het verslag van de bestuursvergadering van november 2020 wordt het volgende opgemerkt: "Het overzicht is exclusief LPM. Dit heeft vrij veel invloed op de financiering en de financieringsbehoefte. De cashflow is naar verwachting in 2030 positief. De huidige verwachting is dat de komende 4 jaar er geen sprake is van financiële onafhankelijkheid."

Voorzitter, kan het college iets vertellen over de impact van LPM op de begrotingen en de kredietverlening?

Voorzitter nog een vraag. Ten aanzien van de kredietlimiet 2020 lees ik in de verslaglegging dat er ivm de realisatie van LPM op korte termijn aanvullende financieringsbehoefte zou ontstaan, onder meer om aan de verplichtingen jegens de provincie Noord-Brabant te kunnen voldoen. Voorzitter, de provincie is dus tegelijkertijd aandeelhouder van het Havenbedrijf, heeft een bestuursbelang in het Havenschap wat de financiering verzorgt voor het Havenbedrijf, en is tegelijkertijd kennelijk ook nog schuldeiser van het Havenbedrijf. Ik zou graag nog van het college willen horen hoe deze verschillende belangen goed uit elkaar worden gehouden.

Tot zover in de eerste termijn

Geacht college,

Volgens BD van 17/2 vindt er donderdag 18 februari een gesprek plaats tussen de Tweede Kamerleden Özütuk en Van der Molen[1], indieners van een amendement bij de wet over de herindeling van Landerd en Uden, en de burgemeesters van die gemeenten. Aan dat gesprek zou volgens het artikel gedeputeerde van Pinxteren deelnemen.

Read More