Voorzitter, Op 14 december hebben wij ons akkoord verklaard voor behandeling in PS, echte wel met een voorbehoud t.a.v. de koopoptie die de Woningstichting WSG heeft m.b.t. dit complex.
Deze koopoptie zou via een overeenkomst ongedaan worden gemaakt echter tot op heden hebben wij die overeenkomst niet gezien.
Ook in de uitgangspunten staan en aantal zaken die de investering van € 3.3 miljoen zeer risicovol maken en die voor toekomstige investeerders/beleggers een te hoge drempel zullen vormen om te investeren in de verdere ontwikkeling van dit project. Daarom het voorstel dit voorstel 82.123 nu van de agenda te halen en te verplaatsen naar de agenda van de volgende PS vergadering.
Voorzitter, Afgaande op de voorliggende en op 30 november getoonde plannen voor de ontwikkeling van het CHV complex zijn wij positief over de voorgenomen investering van € 7.7 miljoen.(zie pagina 7/9 van het Statenvoorstel 82/12) of € 6.5 miljoen (zie pagina 2 uitgangspunten).
Vraag 1. Wat is nu het juist investeringsbedrag
Vraag 2. Wat is de toezicht houdende functie van de Provincie en dat zeg ik natuurlijk in verband met de heren Van de Ven die het aan zakelijkheid zeker niet ontbreekt.
Door een uitspraak van de Raad van State moeten vele ondernemers in de agrarische sector alsnog beschikken over een Natuurbeschermingswetvergunning en liggen er in dit Provinciehuis hiervoor zo’n 1000 aanvragen op de plank. Dit kost ontzettend veel ambtelijke capaciteit en daarmee samenhangende kosten en al deze ondernemers kunnen niet vooruit met hun bedrijf. Om aan de vereisten voor deze vergunning te kunnen voldoen is een goed werkende salderingsbank voor stikstofdepositie noodzakelijk, waarvan nu door zeer stringente milieuregelgeving geen sprake is. Naar verwachting zal dit in 2014 op landelijk niveau worden geregeld in de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS), maar ter overbrugging van deze termijn is het aan ons als provincie om kritisch naar onze eigen regelgeving te kijken.
Voorzitter, vandaag komt in Provinciale Staten een einde aan democratische opinie- en besluitvorming. De drie fractievoorzitters van de bestuurscoalitie hebben het voor elkaar dat er vandaag een Statenvoorstel ligt dat korte metten maakt met democratische processen zoals we die kennen.
Het begon met het idee voor een nieuw werkplan, maar het resultaat is een serie bizarre wijzigingen in het Reglement van Orde en het Reglement op de Statencommissies.
Goed nadenken of je werkwijze nog wel deugt is prima, maar de wijze waarop dit werkplan tot stand is gekomen, is verre van prima. Tijdens een statenweekend begin 2012 zouden we de verschillende mogelijkheden voor onze werkwijze gaan bespreken. Bijvoorbeeld of we wel of geen commissies wilden, en zo ja welke, en of we debat en stemming wel op dezelfde momenten moeten organiseren of misschien liever gescheiden. Er lag echter een notitie die de indruk wekte dat de piketpalen allang geslagen waren.
we behandelen vandaag een voorstel om een nieuwe commissie in het leven te roepen.
Het voorstel wekt de suggestie dat er unaniem -dus vanuit alle fracties- steun voor dat voorstel is, maar dat is niet het geval, en om te beginnen maakt onze fractie bezwaar tegen die suggestie.
Voorts heeft onze fractie een aantal punten aangedragen inzake de insteek en werkwijze die voor deze commissie worden voorgesteld, en we zullen die vandaag noemen, samen met een aantal nieuwe punten.
Ons initiële standpunt inzake de instelling van een Rekeningcommissie was neutraal. Geen voorstander, maar we waren ook niet perse tegen. Het resulterende voorstel gelezen hebbende zien we echter een aantal zwaarwegende bezwaren waardoor een positief oordeel voor ons niet mogelijk is.
Onze fractie acht de geformuleerde taken niet passen bij de suggestie die telkens is gewekt dat het zou gaan om een technische commissie. Het in het voorstel geformuleerde takenpakket is veel zwaarder dan enkel de financieel technische voorbereiding van het inhoudelijke en op de controlerende taak van PS toegespitste onderzoek naar de jaarrekening. Voor een dergelijk zwaar takenpakket een commissie optuigen waarop weliswaar voor de bühne artikel 80 van de provinciewet van toepassing wordt verklaard, maar vervolgens een heleboel essentiële uitzonderingen inzake stemming, samenstelling en voorzitterschap worden gemaakt, is een wangedrocht.
Wat ons betreft wordt er ófwel een gewone commissie opgetuigd, ofwel wordt het takenpakket drastisch anders geformuleerd.