Statenvragen Veiligheid kruispunt A270/N270

Geacht college,

Op het kruispunt A270/N270 – Neervoortse Dreef t.h.v. Helmond gebeuren de laatste tijd veel ernstige ongelukken[1]. Steeds meer mensen maken zich hier zorgen over. Zo ook Veilig Verkeer Nederland[2].
De A270/N270 is een korte verbindingsweg tussen Eindhoven en Helmond waar de maximumsnelheid steeds verandert en er dus ook nog een kruispunt (A270/N270 – Neervoortse Dreef) met verkeerslichten is gevestigd. Dit maakt de verkeerssituatie voor automobilisten erg onduidelijk en daardoor gevaarlijk. De gemeente Helmond is verantwoordelijk voor het kruispunt maar de provincie is wegbeheerder van de A270 die direct op het kruispunt aansluit.

Daarom hebben wij de volgende vragen:

Lees meer: Statenvragen Veiligheid kruispunt A270/N270

Statenvragen Brabantse bushaltes rookvrij

Geacht college,

Uit de media heeft onze fractie vernomen dat het college van plan in om alle Brabantse bushaltes rookvrij te maken.[1] Waar mogelijk worden bij bushaltes tegels geplaats om mensen te wijzen op de rookvrije zone, anders volgt een sticker. Hoewel de meeste bushaltes in onze provincie onder beheer van gemeenten vallen, wil de provincie deze taak toch op zich nemen. Al met al zou dit 400.000 euro moeten gaan kosten.

Hierover hebben wij de volgende vragen:

Lees meer: Statenvragen Brabantse bushaltes rookvrij

Statenvragen Overlast van fatbikes

Geacht college,

De overlast van de fatbike, de elektrische fiets met dikke banden en een groot zadel, neemt hand over hand toe. Vooral de jeugd rijdt op de fatbike o.a. vanwege het stoere uiterlijk en omdat met minimale krachtsinspanning een hoge snelheid kan worden gehaald. De fatbike is voor veel jongeren hét alternatief voor de scooter omdat het rijden op een scooter aan veel meer regels is gebonden. Daarom wordt de fatbike ook wel de sjoemelscooter genoemd. De fatbike die normaal gesproken een snelheid van ongeveer 25 kilometer per uur haalt kan makkelijk worden opgevoerd. Daardoor rijden veel fatbikes veel harder tot wel 50 of zelfs 60 kilometer per uur. De bestuurders zijn daarnaast ook vaak zeer jong en daardoor extra kwetsbaar. Deze ontwikkeling is reden tot grote zorg, daarom dat eind vorig jaar al 43 gemeenten een brandbrief[1] naar demissionair minister Harbers hebben gestuurd met een oproep om de verkoop van opvoersetjes van e-bikes, dus ook de fatbike, te verbieden. Het is überhaupt raar dat bv. scooterrijders wel aan allerlei strenge regels moeten voldoen en de bestuurders van een snelle fatbike niet.
Uit recente cijfers[2] van het CBS is gebleken dat in Brabant wederom de meeste dodelijke verkeersslachtoffers zijn gevallen. En dat waren vooral fietsers. De opkomst van de populaire maar dus ook gevaarlijke fatbike zal deze cijfers niet doen dalen, daarom is het noodzakelijk dat er snel maatregelen worden getroffen.

Daarom hebben wij de volgende vragen:

Lees meer: Statenvragen Overlast van fatbikes