Voorzitter,
Als je maar genoeg beleidsagenda’s aan elkaar knoopt, digitalisering, woonagenda, ruimte, etcetera, dan weet GS altijd wel op een of andere manier een voorstel te verkopen alsof het tot het provinciale beleid zou moeten behoren. Een scherpe focus op kerntaken, zoals geformuleerd in de nog altijd vigerende Agenda van Brabant, is dan van ondergeschikt belang voor dit college. En daardoor krijgen we dit soort voorstellen, waarbij niet onze kaders leidend zijn, maar vooral het kunnen uitdelen van Brabants belastinggeld.
Voorzitter,
Dit voorstel lijkt vooral een technische wijziging, maar door de vergunningsplicht om te zetten in een meldingsplicht is er geen mogelijkheid meer om een zienswijze in te dienen als belanghebbende. Dat een belanghebbende bezwaar kan maken tegen het accepteren van een melding is toch een wezenlijk lager niveau van rechtsbescherming, de activiteit is dan vaak al aangevangen met - zeker bij ontgrondingen - veelal onomkeerbare gevolgen.
Voorzitter,
Nu alsnog voor het vaststellen van de begroting 2019 de vertraagde jaarrekening 2017 opgeleverd is, heb ik daar vluchtig kennis van kunnen nemen. Daarover de eerste vraag aan de gedeputeerde. De accountant merkt op dat het financieel afsluitproces bij de OBDN ontoereikend is. Welke concrete inspanningen mogen we van de gedeputeerde als provinciaal vertegenwoordiger bij de OBDN verwachten om te zorgen dat het financieel afsluitproces en heel de P&C cyclus bij de OBDN verbetert, zodat ook wij als Staten vanuit onze toezichthoudende rol tijdig en volledig over deze stukken kunnen beschikken?