Voorzitter,
Dit voorstel lijkt vooral een technische wijziging, maar door de vergunningsplicht om te zetten in een meldingsplicht is er geen mogelijkheid meer om een zienswijze in te dienen als belanghebbende. Dat een belanghebbende bezwaar kan maken tegen het accepteren van een melding is toch een wezenlijk lager niveau van rechtsbescherming, de activiteit is dan vaak al aangevangen met - zeker bij ontgrondingen - veelal onomkeerbare gevolgen.
Voorzitter,
Nu alsnog voor het vaststellen van de begroting 2019 de vertraagde jaarrekening 2017 opgeleverd is, heb ik daar vluchtig kennis van kunnen nemen. Daarover de eerste vraag aan de gedeputeerde. De accountant merkt op dat het financieel afsluitproces bij de OBDN ontoereikend is. Welke concrete inspanningen mogen we van de gedeputeerde als provinciaal vertegenwoordiger bij de OBDN verwachten om te zorgen dat het financieel afsluitproces en heel de P&C cyclus bij de OBDN verbetert, zodat ook wij als Staten vanuit onze toezichthoudende rol tijdig en volledig over deze stukken kunnen beschikken?
Voorzitter,
Uit onderzoek bleek enkele jaren gelegen dat op bepaalde plaatsen in ons land door vernattingsmaatregelen het leefgebied van adders onder water liep en hun populatie hierdoor gedecimeerd werd. Door waterkundige ingrepen in de natuur kon de adder als natuurlijke fauna niet meer het hoofd boven water houden.