GS beweert met dit voorstel te beogen om de positie van PS te versterken, weliswaar is het positief dat met dit voorstel de pro-actieve informatievoorziening naar PS zou moeten verbeteren, zoals aanbevolen door de ZRK, maar het valt te betwijfelen of PS ook beter in stelling komt om effectief haar controlerende rol uit te oefenen.
Voorzitter, het is wellicht geen toeval dat juist voor een bepaling over een vergunning voor de Natuurbeschermingswet een omissie in de Legesverordening moet worden rechtgezet. In het VTH-domein (vergunningverlening, toezicht en handhaving) en daar bij de ‘groene wetten’ in het bijzonder zijn de laatste tijd opvallend veel problemen door fouten of te late reacties van de provincie, zoals de megastal in Diessen, Biomoer in Bergen op Zoom[1], een mestverwerker in Asten[2] en de luchtwasser van een varkensstal in Breda[3].
Vz, Aan Provinciale Staten wordt door GS toestemming gevraagd om de Gemeenschappelijke Regeling voor voor de Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB) te wijzigen. Het zou hierbij vooral gaan om wijzigingen van technische en tekstuele aard, dit mede naar aanleiding van gewijzigde wetgeving. Deze inhoud lijkt politiek gezien niet erg spannend, maar de praktische uitwerking van deze gemeenschappelijke regeling is een ander verhaal. De gemeenschappelijke regelingen voor de Omgevingsdiensten in Brabant zijn tot nu toe geen succesverhaal geweest, maar een aaneenschakeling van financiële problemen en bestuurlijke crises.